Imam Hussain(as) and the event of Karbala
Here is a small collection of authentic hadeeth on Imam Hussain (عليه السلام) and his event of Karbala and its aftermath, though collection is not complete I shall update hadeeth time to time, the following chapter has been covered in this collection
- Divine Prediction of Imam's Birth & Martyrdom
- Event of Karbala was Predestined and was Unavoidable
- Imam Hussain(عليه السلام) and his companion
- Divine Support for Imam Hussain (عليه السلام)
- Imam Hussain(عليه السلام) Wounds in Karbala
- The one who Killed Imam Hussain(عليه السلام)
- Consequence of Killing Imam Hussain(عليه السلام)
- Status of Bani Hashim Women after Imam Hussain ( عليه السلام ) was killed
- Those who wept for Imam Hussain ( عليه السلام )
- Revenge Allah has prepared for killing Imam Hussain ( عليه السلام )
- Aayah with reference to Imam Hussain( عليه السلام )
- Reward for Crying on Imam Hussain( عليه السلام )
Divine Prediction of Imam's Birth & Martyrdom
حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري قال حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى قال حدثنا الحسن بن محبوب عن علي بن رئاب قال قال أبو عبد الله عليه السلام لما أن حملت فاطمة عليها السلام بالحسين عليه السلام قال لها رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إن الله عز وجل قد وهب لك غلاما اسمه الحسين تقتله أمتي قالت فلا حاجة لي فيه فقال إن الله عز وجل قد وعدني فيه عدة قالت وما وعدك قال وعدني أن يجعل الإمامة من بعده في ولده فقالت رضيت.
“When Fatima (عليها السلام) was expectant with Imam Husain (عليه السلام) the Messenger of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) told her: Allah, the Mighty and Sublime has gifted you a male child whose name is Husain. My Ummah would slay him. Fatima said: I don’t need (deserve) this. The Prophet said: Indeed Allah, the Mighty and Sublime has promised me about him. She asked: And what is that promise? He replied: He promised me that He will appoint Imamate in his progeny after him. She said: Now I am satisfied.”
Source: KamaaludDin by Sheikh Sadooq,Vol 1,Ch 40,H 8
Grading:
- All Narrators are Trustworthy acd. al-Khoei.
حدثني أبي، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن علي الوشاء، عن أحمد بن عائذ، عن أبي سلمة سالم بن مكرم، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: لما حملت فاطمة بالحسين جاء جبرئيل (عليه السلام) إلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: ان فاطمة ستلد ولدا تقتله أمتك من بعدك، فلما حملت فاطمة بالحسين كرهت حمله وحين وضعته كرهت وضعه، ثم قال أبو عبد الله (عليه السلام): هل رأيتم في الدنيا اما تلد غلاما فتكرهه، ولكنها كرهته لأنها علمت أنه سيقتل. قال: وفيه نزلت هذه الآية: ﴿ووصينا الانسان بوالديه حسنا حملته أمه كرها ووضعته كرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا)
Narrated to us my Father, from Sa'd ibn Abdullah, from Ahmad bin Mohammed bin Isa, from al-Hasan bin Ali al-Washa, from Ahmad bin Aa'idh, from Abu Salamah Salim bin Makram, from Abu Abdullah (عليه السلام) who said:
When Fatima (عليها السلام) was pregnant with Imam Husain (عليه السلام), Jibraeel came to Allah’s Messenger (صلى الله عليه وآله) and said, “Indeed Fatima (عليها السلام) will give birth to a son who will be slain by your followers after you.” Hence Fatima was averse to her pregnancy while she was carrying Husain (عليه السلام), and was averse to giving birth to him when she did. Then Imam (عليه السلام) continued: Have you ever seen a mother in this world being averse to giving birth to a son? Her aversion came from knowing that he would be slain in future. This verse was revealed about him [Imam Husain (عليه السلام)], “And We have enjoined on man doing of good to his parents; with trouble did his mother bear him and with trouble did she bring him forth; and the bearing of him and the weaning of him was thirty months…” (46:15).
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: Mo'tabar (Masharat Behar al Anwar 2/153)
حدثني أبي رحمه الله تعالى، عن سعد، عن علي بن إسماعيل بن عيسى ومحمد بن الحسين بن أبي الخطاب وإبراهيم بن هاشم، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة بن مهران، عن أبي عبد الله (عليه السلام) مثله،(قال : نعى جَبرئيل الحسين إلى رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم في بيت اُمّ سَلَمة ، فدخل عليه الحسين ـ وجَبرئيل عنده ـ ، فقال : إنّ هذا تقتله اُمّتك ، فقال رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم : أرني من التربة الّتي يسفك فيها دمه ، فتناول جَبرئيل قبضة من تلك التربة فإذا هي تربة حمراء) وزاد فيه: فلم تزل عند أم سلمة حتى ماتت رحمها الله.
Narrated to me My father ( رحمه الله تعالى), from Saad ibn Abdullah, from Ali ibn Ismail ibn Isa, Muhammad ibn Hussain ibn Abil Khattab, and Ibrahim ibn Hashim,from Uthman ibn Isa, from Samaah ibn Mihrab, Who Said:
Abu Abdillah(عليه السلام) said: Jibrail announced the news of the killing of Hussain(عليه السلام) to the Messenger of Allah(صلّى الله عليه وآله وسلّم) in the house of Umm Salamah. While Jibrail was with the Mesenger of Allah, Hussain entered. Jibrail said to the Prophet(صلّى الله عليه وآله وسلّم),"Verily you nation will Kill him". The Messenger of Allah(صلّى الله عليه وآله وسلّم) said, "Show me the dust on which his blood will be shed." Therefore, Jibrail took a handful of that dust and it was a red coloured dust. Umm Salamah kept that dust until she died.
Grading:
- All Narrators are Trustworthy acd. al-Khoei.
حدثني أبي رحمه الله، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن علي الوشاء، عن أحمد بن عائذ، عن أبي خديجة سالم بن مكرم الجمال، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: لما ولدت فاطمة الحسين (عليه السلام) جاء جبرئيل إلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال له: ان أمتك تقتل الحسين (عليه السلام) من بعدك، ثم قال: ألا أريك من تربته، فضرب بجناحه، فأخرج من تربة كربلا وأراها إياه، ثم قال: هذه التربة التي يقتل عليها.
My father( رحمه الله) narrated to me from Saad ibn Abdullah, from Ahmad ibn Muhammad ibn Isa, from Hasan ibn Ali al-Washa, from Ahmad ibn Aidh, from Abi Khadijah Salim ibn Mukram Al-Jammal,Who Said:
Abu Abdillah (عليه السلام) said: When Fatimah (عليها السلام) gave birth to Hussain (عليه السلام), Jibrail came to Messenger of Allah (صلّى الله عليه وآله وسلّم) and said, "Your Nation will Kill Hussain (عليه السلام) after you. Should I not show you some of his dust (dust on which he will be killed)?" Then Jibrail hit the land of Karbala with his Wing took Some of its dust. Showed it to the Prophet, and said, "This is the dust on which he will be killed."
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: Mo'tabar (Masharat Behar al Anwar 2/153)
حدثني أبي وجماعة مشايخي رحمهم الله، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن جعفر بن محمد بن عبيد الله، عن عبد الله بن ميمون القداح، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: مر أمير المؤمنين (عليه السلام) بكربلاء في أناس من أصحابه، فلما مر بها اغرورقت عيناه بالبكاء، ثم قال: هذا مناخ ركابهم وهذا ملقى رحالهم، وهنا تهرق دماؤهم، طوبى لك من تربة عليك تهرق دما الأحبة
Ibn Qulaweh, from his father, and a group from his teachers ( رحمهم الله), from Sa'd b. Abdullah, from Ahmad b. Muhammad b. Isa, from Ja'far b. Muhammad b. Ubaidullah, from Abdullah b. Meymoon al Qadah, from Abi Abdullah (عليه السلام) who said:
“Imam Ali (عليه السلام) passed by Karbala with his companions and his eyes overflowed with crying. He said: “This is the place where their camels will stay, and this is where their luggage/saddlebags would be kept, and this is where their blood would be spilled. Good tidings (congratulations!) to you (i.e. to the land of karbala) that upon your sand the blood of the loved ones (of Allah and His Prophet) would be spilled.”
Grading:
- Sheikh Hadi al-Najafi:“Hasan Sanad” (Mausu'ah Ahadith Ahlulbayt 9/326)
Event of Karbala was Predestined and was Unavoidable
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن ضريس الكناسي، عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال له حمران: جعلت فداك أرأيت ما كان من أمر علي والحسن والحسين عليهم السلام وخروجهم وقيامهم بدين الله عزوجل وما اصيبوا من قتل الطواغيت إياهم والظفر بهم حتى قتلوا وغلبوا؟ فقال أبو جعفر عليه السلام يا حمران إن الله تبارك وتعالى [قد] كان قدر ذلك عليهم وقضاه وأمضاه وحتمه، ثم أجراه فبتقدم علم ذلك إليهم من رسول الله قام علي والحسن والحسين، وبعلم صمت من صمت منا.
Muhammad ibn Yahya has narrated from Ahmad ibn Muhammad from ibn Mahbub from ibn Ri’ab from Durays al-Kunasi from Humran who has said the following:
“Once Humran asked Abu Ja‘far(عليه السلام), ‘May Allah keep my soul in service for your cause, why did the cases of Ali, al-Hassan and al-Husayn(عليه السلام), come about the way they did? We know about their rising and coming out for the religion of Allah, the Most Holy, the Most High, about their suffering and being murdered at the hands of the rebellious devils and their defeat until they all were murdered and defeated.’
“Abu Ja‘far(عليه السلام), then said, ‘O Humran, Allah, the Most Holy, the Most High, had destined it for them. So it was decreed, approved and was made unavoidable. Then He executed it but it all happened with the prior knowledge of the same through the Messenger of Allah. Ali, al-Hassan and al-Husayn(عليه السلام). They all stood up for the cause of Allah, with the knowledge of the consequences. There were those of us who remained silent (without armed uprising against the enemies).’”
Grading:
- Allamah Majlisi:"Saheeh" (Mirat ul Uqool 3/192)
Imam Hussain(عليه السلام) and his companion
كامل الزيارة: حكيم بن داود بن حكيم، عن سلمة، عن علي بن الحسين، عن معمر بن خلاد، عن أبي الحسن الرضا عليه السلام قال: بينا الحسين عليه السلام يسير في جوف الليل وهو متوجه إلى العراق وإذا رجل يرتجز ويقول: وحدثني أبي، عن سعد عن ابن عيسى، عن معمر بن خلاد، عن الرضا عليه السلام مثل ألفاظ سلمة قال: وهو يقول: يا ناقتي لا تذعري من زجري وشمري قبل طلوع الفجر بخير ركبان وخير سفر حتى تحلى بكريم البحر بماجد الجد رحيب الصدر أثابه الله لخير أمر ثمت أبقاه بقاء الدهر فقال الحسين بن علي عليه السلام: سأمضي وما بالموت عار على الفتى إذا ما نوى حقا وجاهد مسلما وواسى الرجال الصالحين بنفسه وفارق مثبورا وخالف مجرما فان عشت لم أندم وإن مت لم ألم كفى بك موتا أن تذل وتغرما
وحدثني أبي، عن سعد عن ابن عيسى، عن معمر بن خلاد، عن الرضا عليه السلام مثل
وحدثني أبي، عن سعد عن ابن عيسى، عن معمر بن خلاد، عن الرضا عليه السلام مثل
Kamil al-Ziyarah: Hakim bin Dawood bin Hakim narrated from, Salamah from, Ali bin al-Hussein from, Muammar bin Khallad from, Abi al-Hassan Imam Redha (عليه السلام) who has said:
"Imam Husain (عليه السلام) was travelling to Iraq, when he heard a man recite this poem in the middle of the night: O camel, do not fear my scolding and break out before the rising of dawn. Carry me to the best of riders on the best of journeys until you arrive at the most honourable place. Carry me to Husain, whose grandfather is the most glorious and Husain (عليه السلام) is the most magnanimous. Indeed, Allah has chosen him for the best of affairs. May he remain until the end of time!
Imam Husain (عليه السلام) replied by the following: I shall go towards death and there is no shame for a
man in death as long as his intentions are based on truth and he fights Jihad as a Muslim. There is no shame in death for the valiant as long as they support the righteous, fight the criminals and abandon
the criminals. Thus if I live, I shall not have any regrets and if I am slain, I will not be blamed. Nothing is more humiliating than living under humiliation of oppressors.
"Imam Husain (عليه السلام) was travelling to Iraq, when he heard a man recite this poem in the middle of the night: O camel, do not fear my scolding and break out before the rising of dawn. Carry me to the best of riders on the best of journeys until you arrive at the most honourable place. Carry me to Husain, whose grandfather is the most glorious and Husain (عليه السلام) is the most magnanimous. Indeed, Allah has chosen him for the best of affairs. May he remain until the end of time!
Imam Husain (عليه السلام) replied by the following: I shall go towards death and there is no shame for a
man in death as long as his intentions are based on truth and he fights Jihad as a Muslim. There is no shame in death for the valiant as long as they support the righteous, fight the criminals and abandon
the criminals. Thus if I live, I shall not have any regrets and if I am slain, I will not be blamed. Nothing is more humiliating than living under humiliation of oppressors.
It is also narrated from Father (of Sheikh Sadooq) from, Saad from, Ibne Isa from, Muammar bin Khallad from, Abi al-Hassan Imam Redha (عليه السلام) a similar hadeeth.
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 29, Pg 193, H 7
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 29, Pg 193, H 7
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: Mo'tabar (Masharat Behar al Anwar 2/156)
وحدثني أبي رحمه الله وجماعة مشايخي، عن سعد بن عبدالله، عن علي بن إسماعيل بن عيسى؛ ومحمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن محمد بن عمرو بن سعيد الزيات، عن عبدالله بن بكير، عن زرارة، عن ابي جعفر عليه السلام «قال: كتب الحسين بن علي من مكة إلى محمد بن علي: بسم الله الرحمن الرحيم؛ من الحسين بن علي إلى محمد بن علي ومن قبله من بني هاشم؛ أما بعد فإن من لحق بي استشهد، ومن لم يلحق بي لم يدرك الفتح؛ والسلام
And narrated to me my father ( رحمه الله) and a number of my Mashayikh from Sa'd bin Abdallah from Ali bin Ismail bin Isa and Muhammad bin al-Husayn bin Abi al-Khattab from Muhammad bin Amr bin Sa`id al-Zayyat from Abdallah bin Bukayr from Zurara from Abi Ja'far عليه السلام who said: al-Husayn bin Ali wrote whilst in Makkah to Muhammad bin Ali (al-Hanafiyyah) the following:
'In the name of Allah the Beneficient the Merciful, from al-Husayn bin Ali to Muhammad bin Ali (عليه السلام) and the one who is with him from the Bani Hashim (i.e. in Madina) - Verily, the one who joins me is to be martyred, and the one who does not join me does not obtain the Victory, Wa s-Salaam'
Grading:
And narrated to me Hassan bin Abdullah bin Mohammed bin Issa, from his father, from Hassan bin Mahboob, from Ali ibn Riab, form al-Halabi, who said: I heard Aba Abdullah (عليه السلام) said:
Husain bin Ali (عليه السلام) said to his companions on the day they were surrounded by calamities, “I bear witness that permission has been granted for you to be killed, so adopt piety and be patient.”
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 23, Pg 152, H 12
- All Narrators are Trustworthy acd. al-Khoei.
وحدثني الحسن بن عبد الله بن محمد بن عيسى ، عن أبيه، عن الحسن بن محبوب، عن علي بن رئاب، عن الحلبي، قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: ان الحسين (عليه السلام) صلى بأصحابه الغداة ثم التفت إليهم فقال: ان الله قد أذن في قتلكم فعليكم بالصبر
Husain bin Ali (عليه السلام) said to his companions on the day they were surrounded by calamities, “I bear witness that permission has been granted for you to be killed, so adopt piety and be patient.”
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 23, Pg 152, H 12
Grading:
"What’s wrong with you? Why don’t you go to him (to the grave of Imam Husain)? Because four thousand angels are present at his grave and they cry on him until Judgment Day."
Narrate to me My father, from Sa'd ibn Abdullah, from Ahmad bin Mohammed bin Isa, from al-Hasan bin Ali al-Washa, from Ahmad bin Aa'idh, from Abu Salamah Salim bin Makram, from Abu Abdullah (عليه السلام) who said:
"When Fatima (عليها السلام) was pregnant with Imam Husain (عليه السلام), Jibraeel came to Allah’s Messenger (صلى الله عليه وآله) and said, “Indeed Fatima will give birth to a son who will be slain by your followers after you.” Hence Fatima was averse to her pregnancy while she was carrying Husain (عليه السلام), and was averse to giving birth to him when she did. Then Imam (عليه السلام) continued: Have you ever seen a mother in this world being averse to giving birth to a son? Her aversion came from knowing that he would be slain in future. This verse was revealed about him [Imam Husain (عليه السلام)], {“And We have enjoined on man doing of good to his parents; with trouble did his mother bear him and with trouble did she bring him forth; and the bearing of him and the weaning of him was thirty
months…” }(46:15).
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 16, Pg 122, H 4
Grading:
- All Narrators are Trustworthy acd. al-Khoei.
Divine Support for Imam Hussain (عليه السلام)
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن سيف بن عميرة، عن عبدالملك بن أعين، عن أبي جعفر عليه السلام قال: أنزل الله تعالى النصر على الحسين عليه السلام حتى كان [ما] بين السماء والارض ثم خير: النصر، أو لقاء الله، فاختار لقاء الله تعالى.
A number of our people have narrated from Ahmad ibn Muhammad from Ali ibn al-Hakam from Sayf ibn ‘Umayra from ‘Abd al-Malik ibn A‘yan from Abu Ja‘far (عليه السلام), who has said the following:
“Allah, the Most High, sent support for Imam al-Husayn(as), up to the fill between the heavens and earth. Then he was left to choose either victory or meeting Allah. He, however, chose the meeting of Allah the Most High.”
Grading:
- Allamah Majlisi:"Hasan" (Mirat ul Uqool 3/128)
- Sheikh Hadi al-Najafi: "Hasan Sanad" (Mausu'ah Ahadith Ahlulbayt 10/66)
- Abu Ghalib az-Zurari: "Saheeh" (Tareekh Aal Zurara, pg 124)
Imam Hussain(عليه السلام) Wounds in Karbala
حدثنا الشيخ الجليل أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن موسى ابن بابويه القمي ( رضي الله عنه ) ، قال : حدثنا أبي ( رحمه الله ) ، قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن محمد بن عيسى ، عن أبي عبد الله محمد بن خالد البرقي ، عن داود بن أبي يزيد ، عن أبي الجارود وابن بكير وبريد بن معاوية العجلي ، عن أبي جعفر الباقر ( عليه السلام ) ، قال : أصيب الحسين بن علي ( عليهما السلام ) ووجد به ثلاثمائة وبضعة وعشرون طعنة برمح أو ضمرة بسيف أو رمية بسهم ، فروي أنها كانت كلها في مقدمه لأنه ( عليه السلام ) كان لا يولي.
Shaikh Sadooq ( رضي الله عنه ) said narrated to me: my father ( رضي الله عنه ) who said: narrated to me Sa'd b. Abdullah, from Ahmad bin Muhammad bin Isa, from Abi Abdillah Muhammad bin Khalid al Barqi, from Dawud bin Abi Yazid, from Abi al Jarud and Ibn Bukair and Buraid bin Muawiya al Ajli, from Abi Ja'far al Baqir ( عليه السلام ), who said:
"When Imam Hussain ( عليه السلام ) was wounded in Karbala, more than three hundred and twenty wounds were found on him, resulting from javelin/lance shot, or sword strikes or arrow shots. It has been reported that all the wounds were on the front of his body because he did not turn around/show his back (i.e. to run away from the enemy)."
Source: al-Amaali by Sheikh Sadooq, Pg 228, H 240.
Grading:
Grading:
- All Narrators are Trustworthy acd. al-Khoei.
The one who Killed Imam Hussain(عليه السلام)
: ابن محبوب، عن عبد الله بن سنان قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول
ثلاث هن فخر المؤمن وزينه في الدنيا والآخرة: الصلاة في آخر الليل ويأسه مما في أيدي الناس وولايته الامام من آل محمد (صلى الله عليه وآله) قال: وثلاثة هم شرار الخلق ابتلى بهم خيار الخلق: أبو سفيان أحدهم قاتل رسول الله (صلى الله عليه وآله) وعاداه ومعاوية قاتل عليا (عليه السلام) وعاداه ويزيد بن معاوية لعنه الله قاتل الحسين بن علي (عليهما السلام) وعاداه حتى قتله
Ibn Mahboob from Abdullah bin Sanan who said that I heard Imam Abu Abdullah (عليه السلام) saying:
There are there things of pride for momin, and (they are) beautification for him in this world and the world here after, Salat in last part of night; Disappointment which he gets at the hands of people; Wilayat of Imam from Aal-e-Mohammad. He said: and there are three amongst the worst of creation who hurt the best of creation, Abu Sufian, who fought Holy Prophet (صلى الله عليه وآله) and was his enemy; Muawiyah who fought Imam Ali (عليه السلام) and was his enemy; Yazid curse of allah be on him, who fought Imam Hussein (عليه السلام) and was his enemy till he killed him.
Grading:
- Allamah Majlisi:"Hasan" (Mirat ul Uqool 26/178)
- Sheikh Hadi al-Najafi: "Saheeh Sanad" (Mausu'ah Ahadith Ahlulbayt 5/306)
Consequence of Killing Imam Hussain(عليه السلام)
علي بن محمد ومحمد بن الحسن، عن سهل بن زياد، ومحمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى جميعا، عن الحسن بن محبوب، عن أبي حمزة الثمالي قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: يا ثابت إن الله تبارك وتعالى قد كان وقت هذا الامر في السبعين، فلما أن قتل الحسين صلوات الله عليه اشتد غضب الله تعالى على أهل الارض، فأخره إلى أربعين و ومائة، فحدثناكم فأذعتم الحديث فكشفتم قناع الستر(1) ولم يجعل الله له بعد ذلك وقتا عندنا ويمحو الله ما يشاء ويثبت وعنده أم الكتاب.
قال أبوحمزة: فحدثت بذلك أبا عبدالله عليه السلام فقال: قد كان كذلك.
Ali ibn Muhammad and Muhammad ibn al-Hassan have narrated from Sahl ibn Ziyad and Muhammad ibn Yahya from Ahmad ibn Muhammad ibn ‘Isa all from al-Hassan ibn Mahbub from abu Hamza al-Thumali who has said the following:
“I heard Abu Ja'far ( عليه السلام ), say, ‘O Thabit, Allah, the Most Holy, the Most High, had set a time for it (Divine Government on earth) in the year seventy, but when al-Husayn ( عليه السلام ), was murdered Allah’s anger became more intense on the people on earth. He delayed it until one hundred forty. At that time we spoke to you about it and you publicized this Hadith and disclosed the secret. Allah thereafter has not set any time limit that we know of. Allah obliterates whatever He wants and establishes whatever He wants; with Him is the original book.’
“Abu Hamza has said, ‘I narrated the above Hadith to abu ‘Abd Allah ( عليه السلام ), and he said, ‘It was just as you said.’”
Grading:
- Allamah Majlisi:"Saheeh" (Mirat ul Uqool 4/170)
Status of Bani Hashim Women after Imam Hussain ( عليه السلام ) was killed
إبراهيم بن محمد الختلي قال حدثني أحمد بن إدريس القمي قال حدثني محمد بن أحمد قال حدثني الحسن بن علي الكوفي عن العباس بن عامر عن سيف بن عميرة عن جارود بن المنذر عن أبي عبد الله (ع) قال ما امتشطت فينا هاشمية و لا اختضبت حتى بعث إلينا المختار برءوس الذين قتلوا الحسين (ع)
Ibrahim bin Mohammed al-Khatli said, narrated to me Ahmed bin Idris al-Qummi who said, narrated to me Mohammed bin Ahmad who said, narrated to me Hassan bin Ali al-Kufi form, Abbas bin Amir from, Saif bin Umairah from Jarud bin al-Mundhir from Abi `Abd Allaah ( عليه السلام ), He said:
"The women of the Bani Hashim didn't comb and color (their hair) (i.e. beautify themselves) until Al-Mukhtaar came to us with the heads of those (who) killed Al-Hussayn (عليه السلام)"
Grading:
- Sayyed Al-Khoei: "Saheeh" (Mu`jam Rijaal Al-Hadeeth 18/ 93)
Those who wept for Imam Hussain ( عليه السلام )
وحدثني أبي رحمه الله، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد ابن محمد بن عيسى، عن الحسن بن علي بن فضال، عن ابن بكير، عن زرارة، عن عبد الخالق بن عبد ربه، قال:سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: ﴿لم يجعل له من قبل سميا﴾ (4) الحسين بن علي، لم يكن له من قبل سميا، ويحيى بن زكريا (عليه السلام) لم يكن له من قبل سميا، ولم تبك السماء الا عليهما أربعين صباحا، قال: قلت: ما بكاؤها، قال: كانت تطلع حمراء وتغرب حمراء
And narrated to me my father (رحمه الله), from Sa'd bin Abdallah, from Ahmad ibn Muhammad ibn Isa, from al-Hasan bin Ali bin Fudyal, from Ibn Bukyr, from Zuraarah, from Abdul-Khaliq bin Abd Rabbah, who said: I heard Abu Abdullah ( عليه السلام ) said:
{“We have not given this name to anyone before.”} (19:7). Husain Ibne Ali’s name was not given to anyone before him and Yahya Ibne Zakariya’s name was also not given to anyone before him. And the heavens did not weep over anyone for forty days except for two of them. The narrator asked, “How did the heavens weep?” Imam ( عليه السلام ) replied, “The heavens became red at sunrise and sunset.”
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/156)
كامل الزيارة: أبي وعلي بن الحسين، عن سعد، عن ابن عيسى، عن موسى ابن الفضل، عن حنان قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: ما تقول في زيارة قبر الحسين ابن علي عليه السلام فإنه بلغنا عن بعضهم أنها تعدل حجة وعمرة؟ قال: لا تعجب! ما أصاب من يقول هذا كله؟ (1) ولكن زره ولا تجفه فإنه سيد شباب الشهداء وسيد شباب أهل الجنة وشبيه يحيى بن زكريا وعليهما بكت السماء والأرض كامل الزيارة: (أبي، و) ابن الوليد، عن الصفار، عن عبد الصمد بن محمد، عن حنان بن سدير عن أبي عبد الله عليه السلام مثله كامل الزيارة: أبي وجماعة مشايخي، عن سعد، عن ابن عيسى، عن ابن بزيع، عن حنان مثله بيان: قوله عليه السلام: " ما أصاب " محمول على التقية
Kaamil al-Ziyarah : from My father and Ali bin Al-Hussein, from Sa'ad, from Ibn Isa, from Musa bin Fadhail, from Hannan who said:
I said to Abu ' Abd-Allah ( عليه السلام ) “What do you say about going to the Ziyarat of the grave of Imam Husain ( عليه السلام )?
Imam ( عليه السلام ) replied: Go to his Ziyarat and do not desert him, for indeed he is the Chief of the Martyrs and the Leader of the youths of Paradise and similar to Yahya bin Zakariya ( عليه السلام ); and the heavens and earth wept only on the two of them.
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/156)
كامل الزيارة: أبي، وجماعة مشايخي، عن سعد، عن ابن عيسى، عن الحسين ابن سعيد، عن حماد بن عيسى، عن ربعي بن عبد الله، عن الفضيل، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: مالكم لا تأتونه يعني قبر الحسين عليه السلام فإن أربعة آلاف ملك يبكون عند قبره إلى يوم القيامة
Kaamil al-Ziyarah : from My father and group of Scholars, form Saad, from Ibn Isa, form Hussein bin Saeed, from Hammad bin Isa, from Rabe bin Abdullah, form Fudhail, from Abu Abdullah ( عليه السلام ) who said:
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/156)
كامل الزيارة: ابن الوليد، عن الصفار، عن ابن أبي الخطاب، عن صفوان، عن حريز، عن الفضيل، عن أحدهما قال: إن على قبر الحسين أربعة آلاف ملك شعث غبر يبكونه إلى يوم القيامة، قال محمد بن مسلم: يحرسونه
Kaamil al-Ziyarah : Ibn al-Walid, from al-Saffar, from Ibn Abi Khattab, from Safwan, for Hariz, form al-Fudhail, form one of the Imam (ie Imam Baqir ( عليه السلام ) & Imam Sadiq ( عليه السلام )) said:
"There are Four thousand disheveled angels who are covered with dust on the grave pf Hussain ( عليه السلام ) and they cry over him (and continue to do so) ( عليه السلام ) until Judgment Day."
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/156)
كامل الزيارة: أبي، عن سعد، عن ابن عيسى، عن ابن معروف، عن حماد بن عيسى، عن ربعي قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام بالمدينة: أين قبور الشهداء؟ فقال:أليس أفضل الشهداء عندكم؟ والذي نفسي بيده إن حوله أربعة آلاف ملك شعث غبر يبكونه إلى يوم القيامة كامل الزيارة: ابن الوليد، عن الصفار، عن ابن معروف بإسناده مثله
Kaamil al-Ziyarah : from My father , from Saad, from Ibn Isa, Ibn Maroof, from Hammad bin Isa, from Rabi, said: I said to Abu Abdullah ( عليه السلام ) in Medina:
“Where are the graves of the martyrs?” Imam ( عليه السلام ) replied: Is not the best martyr buried near you? I swear by One who has my life in His Hand, four thousand angels are present around the grave of Imam Husain ( عليه السلام ), disheveled, covered with dust and crying over him till Judgment Day.
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/156)
Revenge Allah has prepared for killing Imam Hussain ( عليه السلام )
أحمد بن محمد، عن محمد بن الحسن، عن محمد بن عيسى بن عبيد، عن علي بن أسباط، عن سيف بن عميرة، عن محمد بن حمران قال: قال أبوعبدالله عليه السلام: لما كان من أمر الحسين عليه السلام ما كان، ضجت الملائكة إلى الله بالبكاء وقالت: يفعل هذا بالحسين صفيك وابن نبيك؟ قال: فاقام الله لهم ظل القائم عليه السلام وقال: بهذا أنتقم لهذا.
Ahmad ibn Muhammad has narrated from Muhammad ibn al-Hassan from Muhammad ibn ‘Isa ibn ‘Ubayd from Ali ibn Asbat from Sayf ibn ‘Amira from Muhammad ibn Humran who has said the following:
“Abu ‘Abd Allah ( عليه السلام ), has said, ‘When all that happened to al-Husayn ( عليه السلام ), had happened, the angels wept and cried before Allah and said, “How could such a thing happen to al-Husayn ( عليه السلام )? Your chosen one and the grandson of Your Prophet?” The Imam has said that Allah, then showed them the shadow of al-Qa’im (the one who will rise with Divine Authority and power) and said, ‘Through him I will bring the perpetrators to My justice.’”
Grading:
- Majlisi:"Muwaththaq like Saheeh" (Mirat ul Uqool 5/367)
قال: حدثنا أبو جعفر محمد بن علي بن موسى قال: حدثنا أبي قال:حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن أبان بن عثمان، عن أبي عبد الله جعفر بن محمد عليهما السلام قال: إذا كان يوم القيامة جمع الله الأولين والآخرين في صعيد واحد ثم أمر مناديا فنادى (1): غضوا أبصاركم ونكسوا رؤوسكم حتى تجوز فاطمة ابنة محمد صلى الله عليه وآله وسلم الصراط. قال: فتغض الخلائق أبصارهم فتأتي فاطمة عليها السلام على نجيب من نجب الجنة يشيعها سبعون ألف ملك، فتقف موقفا شريفا من مواقف القيامة، ثم تنزل عن نجيبها فتأخذ قميص الحسين بن علي عليهما السلام بيدها مضمخا بدمه، وتقول: يا رب هذا قميص ولدي وقد علمت ما صنع به.فيأتيها النداء من قبل الله عز وجل: يا فاطمة لك عندي الرضا، فتقول:يا رب انتصر لي من قاتله، فيأمر الله تعالى عنقا (2) من النار فتخرج من جهنم فتلتقط قتلة الحسين بن علي عليهما السلام كما يلتقط الطير الحب، ثم يعود العنق بهم (3) إلى النار فيعذبون فيها بأنواع العذاب، ثم تركب فاطمة عليها السلام نجيبها حتى تدخل الجنة، ومعها الملائكة المشيعون لها، وذريتها بين يديها، وأولياءهم من الناس عن يمينها وشمالها.
He said: Abu Ja'far Muhammad b. Ali b. Musa reported from his father, who reported from Ali b. Ibrahim b. Hashim, from his father, from Ibn Abi Umayr, from Aban b.Uthman, that:
Abu Abdillah Ja'far b. Muhammad ( عليه السلام ) said: On the Day of Judgement, Allah will bring together the first and the last people on one plane and then He will cause an announcement to be made: "Cast down your glances and lower your heads, so that Fatemah (عليها السلام), daughter of Muhammad, peace be upon him and his progeny, crosses the Bridge (al-Sirat)." He said: "People
will cast down their glances and then Fatemah (عليها السلام) will arrive seated on one of the highbred animals of Paradise, followed by 70 thousand angels. Then she will make a distinguished pause at one of the high stations on the Day of Judgement, dismount and take the blood soiled shirt of al-Husain b. Ali ( عليه السلام ) in her hands, saying: "O Allah! This shirt belongs to my son, and You know what was done to him." There will be proclamation from Allah, Most High: "O Fatemah (عليها السلام), you have My pleasure." She will say: "Help me avenge from those who killed him." Allah will then
command a flame from hellfire to leap forth and devour all the killers of al-Husain b.Ali ( عليه السلام ) the way a bird devours a seed. The flame will take them back into the hellpit, subjecting them to various chastisements. Then Fatemah (عليها السلام) will ride again and proceed to enter Paradise, accompanied by the angels following her, her descendants before her and her friends and partisans on her right and on her left."
Grading:
- Hadi Najafi:"Saheeh Sanad" (Mawsuaat al-hadith ahlulbayt 8/252)
- Asif Muhsini:"Mo'tabar" (Masharat behar al-anwaar 2/139)
Aayah with reference to Imam Hussain( عليه السلام )
حدثني أبي، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن علي الوشاء، عن أحمد بن عائذ، عن أبي سلمة سالم بن مكرم، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال:
لما حملت فاطمة بالحسين جاء جبرئيل (عليه السلام) إلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: ان فاطمة ستلد ولدا تقتله أمتك من بعدك، فلما حملت فاطمة بالحسين كرهت حمله وحين وضعته كرهت وضعه، ثم قال أبو عبد الله (عليه السلام): هل رأيتم في الدنيا اما تلد غلاما فتكرهه، ولكنها كرهته لأنها علمت أنه سيقتل.قال: وفيه نزلت هذه الآية: ﴿ووصينا الانسان بوالديه حسنا حملته أمه كرها ووضعته كرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا﴾.
"When Fatima (عليها السلام) was pregnant with Imam Husain (عليه السلام), Jibraeel came to Allah’s Messenger (صلى الله عليه وآله) and said, “Indeed Fatima will give birth to a son who will be slain by your followers after you.” Hence Fatima was averse to her pregnancy while she was carrying Husain (عليه السلام), and was averse to giving birth to him when she did. Then Imam (عليه السلام) continued: Have you ever seen a mother in this world being averse to giving birth to a son? Her aversion came from knowing that he would be slain in future. This verse was revealed about him [Imam Husain (عليه السلام)], {“And We have enjoined on man doing of good to his parents; with trouble did his mother bear him and with trouble did she bring him forth; and the bearing of him and the weaning of him was thirty
months…” }(46:15).
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 16, Pg 122, H 4
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini:Mo'tabar (Masharat Behar al Anwar 2/153)
ـ حدّثني محمّد بن جعفر الرَّزَّاز ، عن محمّد بن الحسين ، عن عثمانَ بن عيسى ، عن سَماعة بن مِهران ، عن أبي عبدالله عليه السلام «في قوله تبارك وتعالى : « لا عُدْوانَ إلاّ عَلَى الظّالمِينَ» ، قال : أولاد قتلة الحسين عليه السلام» .
حدَّثني أبي ـ رحمه الله ـ عن سعد بن عبدالله ، عن ابراهيمَ بن هاشم ؛ ومحمّد بن الحسين ، عن عثمانَ بن عيسى ، عن سَماعَة بن مِهرانَ مثله .
Narrated to me Mohammed bin Jaafar ar-Razzaz, from Muhammad bin al-Hussain, from Usman bin Isa, Samaah bin Mehran, from Abu Abdillah(عليه السلام):
“In the verse, {‘then there should be no hostility except against the oppressors.’} (2:193) ‘oppressors’ refers to the descendants of the killers of Imam Husain (عليه السلام).
And it is also narrated from My father( رحمه الله), from Saad bin Abdullah, from Ibrahim bin Hashim, and Mohammed bin al-Hussein, from Usman bin Isa, from Samaah bin Mehran like-wise.
Source: Kamil al-Ziyarat by Ibn Quluwayh,Ch 18, Pg 136, H 6
Grading:
Grading:
- All Narrators are Trustworthy acd. al-Khoei
وحدثني أبي رحمه الله، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد ابن محمد بن عيسى، عن الحسن بن علي بن فضال، عن ابن بكير، عن زرارة، عن عبد الخالق بن عبد ربه، قال:سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: ﴿لم يجعل له من قبل سميا﴾ (4) الحسين بن علي، لم يكن له من قبل سميا، ويحيى بن زكريا (عليه السلام) لم يكن له من قبل سميا، ولم تبك السماء الا عليهما أربعين صباحا، قال: قلت: ما بكاؤها، قال: كانت تطلع حمراء وتغرب حمراء
And narrated to me my father ( رحمه الله), from Sa'd bin Abdallah, from Ahmad ibn Muhammad ibn Isa, from al-Hasan bin Ali bin Fudyal, from Ibn Bukyr, from Zuraarah, from Abdul-Khaliq bin Abd Rabbah, who said: I heard Abu Abdullah (عليه السلام) said:
{“We have not given this name to anyone before.”} (19:7). Husain Ibne Ali’s name was not given to anyone before him and Yahya Ibne Zakariya’s name was also not given to anyone before him. And the heavens did not weep over anyone for forty days except for two of them. The narrator asked, “How did the heavens weep?” Imam (عليه السلام) replied, “The heavens became red at sunrise and sunset.”
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/156)
حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رضي الله عنه قال: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن عبد السلام بن صالح الهروي قال: قلت لأبي الحسن الرضا عليه السلام: يا بن رسول الله ما تقول في حديث روى عن الصادق عليه السلام: أنه قال: إذا خرج القائم عليه السلام قتل ذراري قتلة الحسين عليه السلام بفعال آبائهم؟ فقال عليه السلام: هو كذلك فقلت: وقول الله عز وجل: (ولا تزر وازرة وزر أخرى) ما معناه؟ قال: صدق الله في جميع أقواله ولكن ذراري قتله الحسين عليه السلام يرضون بأفعال آبائهم ويفتخرون بها ومن رضى شيئا كان كمن اتاه ولو أن رجلا قتل بالمشرق فرضى بقتله رجل في المغرب لكان الراضي عند الله عز وجل شريك القاتل وإنما يقتلهم القائم عليه السلام إذا خرج لرضاهم بفعل آبائهم قال: فقلت له: بأي شئ يبدأ القائم عليه السلام منكم إذا قام؟ قال: يبدأ ببني شيبه فيقاطع أيديهم لأنهم سراق بيت الله عز وجل.
Narrated to me Ahmad bin Ziyad bin Jaafar al-Hamdani ( رضي الله عنه) who said, narrated to me Ali bin Ibrahim bin Hashim from his father, from Abdul Salam bin Saleh al-Harawi who said: I said to Abu Hassan ar-Redha(عليه السلام):
"O son of the Messenger of Allah, what do you say regarding the hadith narrated on the authority of as-Sadiq (عليه السلام) that say, 'When the Qa'im appears, he will fight the offspring of the murderers of al-Husayn (عليه السلام) for the actions of their forefathers.'"
Imam ar-Redha (عليه السلام) said, "That is correct."
The man said, "Then what about the saying of Allah, {'Every soul draws the meed of its acts on none but itself...'} (6:164), what is its meaning?"
The Imam (عليه السلام) said, "Allah is Truthful in all that He says. However, the offspring of those who killed Husayn (عليه السلام) are pleased with the action of their forefathers and are proud of it. Whoever is pleased with something is like the one who had performed that deed. If a man is killed in the East and someone in the West is pleased that he was killed, then he will be considered a partner in that crime in the sight of Allah. When he appears, the Qa’im will fight them for being pleased with the actions of their forefathers."
Grading:
- Sheikh Asif Muhsini: "Mo'tabar" (Masharat Behar al Anwar 2/157)
Reward for Crying on Imam Hussain( عليه السلام )
حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل قال حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري عن أحمد وعبد الله ابني محمد بن عيسى عن الحسن بن محبوب عن العلاء ابن رزين عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر عليه السلام قال: كان علي بن الحسين عليهما السلام يقول: أيما مؤمن من دمعت عيناه لقتل الحسين عليه السلام حتى تسيل على خده بوأه الله تعالى بها في الجنة غرفا يسكنها أحقابا، وأيما مؤمن دمعت عيناه حتى تسيل على خديه فيما مسنا من الأذى من عدونا في الدنيا بوأه الله منزل صدق، وأيما مؤمن مسه أذى فينا فدمعت عيناه حتى تسيل على خده من مضاضة أو أذى فينا صرف الله من وجهه الأذى وآمنه يوم القيامة من سخط النار.
Narrated to me Muhammad bin Musa bin Mutawakkil who said, narrated to me Abdullah bin Jaafar Humayri, from Ahmad and Abdullah bani Mohammed bin Isa, from al-Hasan bin Mahboob, from al-Ala bin Rizzen, from Muhammad bin Muslim, from Abu Jafar (عليه السلام) said: 'Ali bin al-Hussein (عليه السلام) said:
“Any believer who cries his eyes for the killing of Al-Husayn (عليه السلام) until it (tears) flows upon his cheeks, Allaah (سبحانه و تعالى) will install a room inhabited (for) ages. And any believer who cries his eyes until it flows upon his cheeks about the harm that has happened to us from our enemies in the world, Allaah (سبحانه و تعالى) will install sincerity/truth (in him). And any believer who feels hurt about us, Then cries his eyes until it flows upon his cheeks from suffering what hurt us, Allaah (سبحانه و تعالى) will deter from his face hurt, and assure on the day of judgment from His (سبحانه و تعالى) Displeasure and the fire.”
Grading:
- Sheikh Hadi al-Najafi:"Saheeh Sanad" (Mawsu'at Ahadith Ahl al-Bayt 2/77)
حدثنا محمد بن محمد، قال: حدثنا أبو القاسم جعفر بن محمد بن قولويه (رحمه الله)، قال: حدثني أبي، قال: حدثني سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد ابن عيسى، عن الحسن بن محبوب الزراد، عن أبي محمد الأنصاري، عن معاوية بن وهب، قال: كنت جالسا عند جعفر بن محمد (عليهما السلام) إذ جاء شيخ قد انحنى من الكبر، فقال: السلام عليك ورحمة الله وبركاته. فقال له أبو عبد الله: وعليك السلام ورحمة الله وبركاته، يا شيخ ادن مني، فدنا منه فقبل يده فبكى، فقال له أبو عبد الله (عليه السلام): وما يبكيك يا شيخ؟
قال له: يا بن رسول الله، أنا مقيم على رجاء منكم منذ نحو من مائة سنة، أقول هذه السنة وهذا الشهر وهذا اليوم، ولا أراه فيكم، فتلومني أن أبكي! قال: فبكى أبو عبد الله (عليه السلام) ثم قال: يا شيخ، إن أخرت منيتك كنت معنا، وإن عجلت كنت يوم القيامة مع ثقل رسول الله (صلى الله عليه وآله). فقال الشيخ: ما أبالي ما فاتني بعد هذا يا بن رسول الله.
فقال له أبو عبد الله (عليه السلام): يا شيخ، إن رسول الله (صلى الله عليه وآله) قال: إني تارك فيكم الثقلين ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا: كتاب الله المنزل، وعترتي أهل بيتي، تجئ وأنت معنا يوم القيامة.
قال: يا شيخ، ما أحسبك من أهل الكوفة. قال: لا. قال: فمن أين أنت؟ قال: من سوادها جعلت فداك.
قال: أين أنت من قبر جدي المظلوم الحسين (عليه السلام)؟ قال: إني لقريب منه.
قال: كيف إتيانك له؟ قال: إني لآتيه وأكثر.
قال: يا شيخ، ذاك دم يطلب الله (تعالى) به، ما أصيب ولد فاطمة ولا يصابون بمثل الحسين (عليه السلام)، ولقد قتل (عليه السلام) في سبعة عشر من أهل بيته، نصحوا لله وصبروا في جنب الله، فجزاهم أحسن جزاء الصابرين، إنه إذا كان يوم القيامة أقبل رسول الله (صلى الله عليه وآله) ومعه الحسين (عليه السلام) ويده على رأسه بقطر دما فيقول: يا رب، سل أمتي فيم قتلوا ولدي.
وقال (عليه السلام). كل الجزع والبكاء مكروه سوى الجزع والبكاء على الحسين (عليه السلام).
Narrated to me Muhammad ibn Muhammad who said: Abu al-Qasim Ja'far bin Mohammed bin Qulawayh (ra) who said: narrated to My father who said: narrated to me Saad bin Abdullah, from Ahmad ibn Muhammad ibn Isa, from al-Hasan bin Mahboob az-Raad, from Abu Muhammad al-Ansari , from From Mu`aawiyah bin Wahab said:
“I was sitting with Ja`far bin Muhammad (عليه السلام) when a shaykh (an old man) who was bent from being old came. So he (the old man said) said: ‘Assalaamu `alayka wa raHmatullaahi wa barakaatuh’ So Aboo `Abd Allaah (عليه السلام) said to him: ‘Wa `Alayka Assalaam wa raHmatullaahi wa barakaatuh, O Shaykh come to me’. So the old man came to him (عليه السلام) and kissed his (عليه السلام) hand and cried. So Aboo `Abd Allaah (عليه السلام) said to him: ‘O Shaykh, why are you crying?’ He (the old man) said to him: ‘O son of the Messenger of Allaah, I have been wishing to be with you for about 100 years. I (kept) saying (to myself): ‘This is the year, this is the month, this is the day, and I did not see you. And (now) you censure/stop me from crying?!’
He (the narrator) said: Aboo `Abd Allaah (عليه السلام) started to cry and then said:’O Shaykh, You will be with us. And that you will hurry to be with the weight (thaqal) of the Messenger of Allaah (صلى الله عليه وآله وسلم) on the Day of Judgment. So the shaykh said: ‘I will take heed and after today I wlll not (cry) O son of the Messenger of Allaah (صلى الله عليه وآله وسلم)’
So Aboo `Abd Allaah (عليه السلام) said: ‘O Shaykh, The Messenger of Allaah (صلى الله عليه وآله وسلم) said: ‘Verily, I am leaving with you two weight things (thaqalayn), and if you hold on to them you will NEVER go astray: (they are) The Book of Allaah revealed, and My `itratee, the Ahl Al-Bayt. I will come and you will be with us on the Day of Judgment.’
He (عليه السلام) said: “O Shaykh, I do not think that you are of the people of Koofa? He (the shaykh) said: ‘No’. He (عليه السلام) said: ‘Then where are you from?’ He (the shaykh) said: “May I be sacrificed for you, from Sawaaduhaa (?)’ He (عليه السلام) said: “Where are you (in regards) to my oppressed grandfather’s grave, Al-Hussayn (عليه السلام)” He (the shaykh): “I am close to it (the grave).” He (عليه السلام) said: ‘How (often) do you go to him (grave of Al-Hussayn)’ He (the shaykh) said: “I go there frequently”
He (عليه السلام) said: “O Shaykh, Allaah (سبحانه و تعالى) will seek the blood of him (Al-Hussayn), there is no calamity for the children of FaaTimah (عليها السلام) like the calamity of Al-Hussayn (عليه السلام). And 17 members of his Ahl Al-Bayt (i.e. family) were killed. They have patiently (strove) on the side of Allaah. And He (سبحانه و تعالى) has rewarded them the best of rewards for the patient ones.
‘And when the day of judgment (arrives), the Messenger of Allaah (صلى الله عليه وآله وسلم) will come with Al-Hussayn (عليه السلام), and his (صلى الله عليه وآله وسلم) hand on his (عليه السلام) head dripping with blood. Then he (صلى الله عليه وآله وسلم) will say: ‘O Lord! Ask my ummah (nation) why did they kill my son?!’ And He (عليه السلام) said: “Every grief/sadness and crying is makrooh (disliked) except the grief/sadness and crying upon Al-Hussayn (عليه السلام)”
Grading:
- Sayyed Al-Khoei:"Hasan" (Kitab al-Taharah 9/227)
- Sheikh Hadi Najafi:"No Problem with Sanad" (Mawsu'at Ahadith Ahl al-Bayt 2/80)
- Syed al Hashemi:"Mo'tabar Sanad" (Hiwar ma' Fadlullah pg 237)
- Al-Tabrizi:"Saheeh" (Siraat al-Najaat,9/342)
- Al-Jawahiri:"Hasan" (Jawaahir Al-Kalaam 4/371)
Comments
Post a Comment