Imam Ali(as):"Salooni, salooni, kabla ant'afkadoonee!", (Ask me, ask me, before you miss me)

Here are some Hadeeth From Shia and Sunni Books which Proves that After Prophet Muhammed(sawas) only Imam Ali(as) was the One who made the Challenge of Asking Anything!!
Hadeeth # 1

  أما بعد، أيها الناس فإني فقأت عين الفتنة، ولم يكن ليجترىء عليها أحد غيري بعد أن ماج غيهبها، واشتد كلبها. فاسألوني قبل أن تفقدوني، فو الذي نفسي بيده لا تسألوني عن شيء فيما بينكم وبين الساعة، ولا عن فئة تهدي مائة وتضل مائة إلا نبأتكم بناعقها وقائدها وسائقها، ومناخ ركابها، ومحط رحالها، ومن يقتل من أهلها قتلا، ومن يموت منهم موتا.

So now, praise and eulogy be to Allah, O' people, I have put out the eye of revolt. No one except me advanced towards it when its gloom was swelling and its madness was intense. ask me before you miss me,(2) because, by Allah, who has my life in His hands, if you ask me anything between now and the Day of Judgement or about the group who would guide a hundred people and also misguide a hundred people I would tell you who is announcing its march, who is driving it in the front and who is driving it at the rear, the stages where its riding animals would stop for rest and the final place of stay, and who among them would be killed and who would die a natural death....

____________________________________

Hadeeth # 2

إن أمرنا صعب مستصعب، لا يحتمله إلا عبد مؤمن امتحن الله قلبه للايمان، ولا يعي حديثنا إلا صدور أمينة، وأحلام رزينة. أيها الناس، سلوني قبل أن تفقدوني، فلانا بطرق السماء أعلم مني بطرق الارض، قبل أن تشغر برجلها فتنة تطأ في خطامها وتذهب بأحلام قومها.

...Certainly, our case is difficult and complicated. No one can bear it except a believer whose heart Allah has tried with belief. Our traditions will not be preserved except by trustworthy hearts and (men of) solid understanding. O' people! ask me before you miss me, because certainly I am acquainted with the passages of the sky more than the passages of the earth,(2) and before that mischief springs upon its feet which would trample even the nosestring and destroy the wits of the people.

____________________________________

Hadeeth #3

2 - عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد عن ابن أبي نصر، عن مثنى، عن زرارة قال: كنت عند أبي جعفر عليه السلام فقال: له رجل من أهل الكوفة يسأله عن قول أمير المؤمنين عليه السلام: " سلوني عما شئتم فلا تسألوني عن شئ إلا أنبأتكم به " قال: إنه ليس أحد عنده علم شئ إلا خرج من عند أمير المؤمنين عليه السلام، فليذهب الناس حيث شاؤوا، فوالله ليس الامر إلا من ههنا، وأشار بيده إلى بيته.

A number of our people has narrated from Ahmad ibn Muhammad from ibn abu Basir from Muthanna from Zurara who has said the following. "Once I was in the presence of abu Ja'far (a.s.). A man from Kufa asked him about the words of Amir al-Mu'minin (a.s.), "Ask me whatever you would like. Whatever you may ask I will give you the answer."The Imam (a.s.) said, "No one has any piece of knowledge of anything that has not come through Amir al- Mu'minin (a.s.) . People may go wherever they may like, however, by Allah, the truth comes from no where else except from here, he pointed out with his hand towards his house."

Grading:Majlisi:Hasan(Mirat ul Uqool 4/308)
____________________________

Hadeeth #4

عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد البرقي عن أبي هاشم داود بن القاسم الجعفري عن أبي جعفر الثاني ع قال أقبل أمير المؤمنين ع و معه الحسن بن علي ع و هو متكئ على يد سلمان فدخل المسجد الحرام فجلس إذ أقبل رجل حسن الهيئة و اللباس فسلم على أمير المؤمنين فرد عليه السلام فجلس ثم قال يا أمير المؤمنين أسألك عن ثلاث مسائل إن أخبرتني بهن علمت أن القوم ركبوا من أمرك ما قضي عليهم و أن ليسوا بمأمونين في دنياهم و آخرتهم و إن تكن الأخرى علمت أنك و هم شرع سواء فقال له أمير المؤمنين ع سلني عما بدا لك قال أخبرني عن الرجل إذا نام أين تذهب روحه و عن الرجل كيف يذكر و ينسى و عن الرجل كيف يشبه ولده الأعمام و الأخوال فالتفت أمير المؤمنين ع إلى الحسن فقال يا أبا محمد أجبه قال فأجابه الحسن


Narrated from, Imam Jawad (a.s.)that he said:Amirul Momineen (a.s.) entered Masjidul Haraam accompanied by Imam Hasan (a.s.) and leaning on the hand of Salman and he sat down (in the Masjid). A man of elegant appearance and nice dress entered and saluted Amirul Momineen (a.s.). His Eminence returned his salutations. He said,“O Amirul Momineen (a.s.) I wish ask you about three things. If you give me correct replies I would know that those who claimed caliphate before you were false and that their world and the hereafter are not safe. If you do not reply correctly I will know that your path is the same as those who preceded you. Amirul Momineen (a.s.) said: “Ask me whatever you like”. He asked, “When a person dies, where does his soul go?” “How does man remembers one thing and forgets the other?” “Whom does a child resemble more, the paternal uncles or the maternal.” His Eminence told Imam Hasan (a.s.) to reply the queries.Imam Hasan (a.s.) replied all the questions...

Grading:Majlisi:Saheeh(Mirat ul Oqool 6/203)
____________________________

Hadeeth #5


1 - حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رضي الله عنه قال: حدثنا علي ابن إبراهيم بن هاشم، عن أبيه قال: حدثنا أبو الصلت عبد السلام بن صالح الهروي قال حدثنا علي بن موسى الرضا عليه السلام عن أبيه موسى بن جعفر، عن أبيه جعفر ابن محمد، عن أبيه محمد بن علي، عن أبيه علي بن الحسين، عن أبيه الحسين ابن علي عليهم السلام قال:....... وما في كتاب الله عز وجل آية: إلا وانا اعرف تفسيرها، وفي أي مكان نزلت من سهل أو جبل، وفي أي وقت نزلت من ليل أو نهار، وان هاهنا لعلما جما - وأشار إلى صدره - ولكن طلابه يسيرة وعن قليل يندمون لو (قد) يفقدوني.....

..Imām `Alī (عليه السلام) said: “There is not an ayah in the Book of Allāh (عَزَّ وَ جَلَّ) except that I know its tafsīr, and in whichever place it was revealed, on a plain or a mountain, and in whatever time it was revealed, in the night or the day.’ – Pointing to his chest – ‘here there is abundant knowledge, but the seekers of it are few, and from the few they will regret when they lose me.’

Grading:Saheeh
____________________________

Hadeeth #6

حدثنا العباس بن معروف عن حماد بن عيسى عن حريز عن عمران بن ميثم عن عباية بن ربعي قال سمعت عليا عليه السلام يقول سلوني قبل ان تفقدوني الا تسألون من عنده علم المنايا والبلايا والأنساب .

Narrated Al-Abbas ibn Maroof from Hamad bin Isa from Hariz from 'Imraan ibn Maytham from Ubaya ibn Rabee said: I heard Ali (peace be upon him) says, "Ask me Whatever you like before you lose me",I have the knowledge of deaths, calamities and genealogy.


Grading:Hasan
__________________________

Hadeeth #7

٣ - قال: أخبرني أبو الحسن علي بن بلال المهلبي قال: حدثنا علي بن عبد الله بن أسد الإصفهاني قال: حدثنا إبراهيم بن محمد الثقفي قال: حدثنا القناد قال: حدثنا علي بن هاشم (٢)، عن أبيه، عن سعيد بن المسيب قال:
سمعت يحيى بن أم الطويل (٣) يقول: سمعت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام يقول: ما بين لوحي المصحف من آية إلا وقد علمت فيمن نزلت، وأين نزلت، في سهل أو جبل، وإن بين جوانحي لعلما جما، فسلوني قبل أن تفقدوني، فإنكم إن فقدتموني لم تجدوا من يحدثكم مثل حديثي.

He said: Abul Hasan Ali b. Bilal al-Mahlabi reported to me from Ali b. Abdillah b.Asad al-Isfehani, who reported from Ibrahim b. Muhammad al-Thaqafi, who reported from al-Qannad, who reported from Ali b. Hashim, from his father, from Saeed b. al-Musayyib who said: I heard Amirul Mo'mineen Ali b. Abi Talib, peace be upon him, say: "There is no verse between the two covers of the Qur'an, except that I know for whom it was revealed and when it was revealed, and whether on a plain, levelled land or upon a mountain. Surely, here in my breast is abundant knowledge! So, put your questions to me before you do not find me among yourselves, for when you have lost me, you will not find anyone uttering the words I utter."

Grading:Majhool
__________________________

Hadeeth #8

 أخبرني أبو الحسين محمد بن المظفر البزاز قال: حدثنا أبو مالك كثير بن يحيى قال: حدثنا أبو جعفر محمد بن أبي السري قال: حدثنا أحمد ابن عبد الله بن يونس، عن سعد الكناني، عن الاصبغ بن نباتة قال. لما بويع أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام بالخلافة خرج إلى المسجد معتما بعمامة رسول الله صلى الله عليه واله، لابسا برديه (3)، فصعد المنبر فحمد الله وأثنى عليه ووعظ وأنذر، ثم جلس متمكنا وشبك بين أصابعه ووضعها أسفل سرته (1)، ثم قال: " يا معشر الناس، سلوني قبل أن تفقدوني، سلوني فإن عندي علم الاولين والآخرين. اما - والله - لو ثني لي الوساد (2)، لحكمت بين أهل التوراة بتوراتهم، وبين أهل الانجيل بإنجيلهم، وأهل الزبور بزبورهم، وأهل القرآن بقرآنهم، حتى يزهر " 3 " كل كتاب من هذه الكتب ويقول: يا رب إن عليا قضى بقضائك. والله إني أعلم بالقرآن وتأويله من كل مدع علمه، ولولا آية في كتاب الله لاخبرتكم بما يكون إلى يوم القيامة " - ثم قال -. " سلوني قبل أن تفقدوني، فوالذي فلق الحبة وبرأ النسمة، لو سألتموني عن اية اية، لاخبرتكم بوقت نزولها وفي من (4) نزلت، وأنبأتكم بناسخها من منسوخها، وخاصها من عامها، ومحكمها من متشابهها، ومكيها من مدنيها. والله ما فئة (تضل أو تهدى) (5) إلا وأنا أعرف قائدها وسائقها وناعقها إلى يوم القيامة 

Abu al-Hasan Muhammad b. al-Muzaffar al-Bazzaz informed me: Abu Malik Kuthayyir b. Yahya told us: Abu Ja'far Muhammad b. Abi al-Sirri told us: Ahmad b. 'Abd Allah b. Yunis told us on the authority of Sa'd al-Kinani, on the authority of al-Asbagh b. Nubata who said:When the pledge of allegiance was made to the Commander of the faithful, peace be on him, for the caliphate, he went out to the mosque wearing the turban and cloak of the Apostle of God, peace be on him and his family. He went up on the pulpit. After praising and glorifying God, and giving admonition and warning, he sat down confidently, knitted his fingers together and placed them on his stomach. Then he said: "Question me before you lose me. Question me, for I have the knowledge of those who came earlier and those who will come later. If the cushion (on which a judge sits) was folded for me (to sit on), I could give judgements to the people of the Torah by their Torah, to the people of the Gospels by their Gospels, to the people of  Psalms by their Psalms and to the people of the Furqan (i.e. Qur'an) by their Furqan, so that each one of these books will be fulfilled and will declare, 'O Lord, indeed 'Ali has given judgement according to Your decree.' By God, I know the Qur'an and its interpretation (better) than anyone who claims knowledge of it. If it were not for one verse in the Book of God, most High, I would be able to inform you of what will be until the Day of Resurrection." Then he said: "Question me before you lose me, for by Him Who split the seed and brought the soul into being, if you questioned me about (it) verse by verse, I would tell you of the time of its revelation and why it was revealed, I would inform of the abrogating (verse) and the abrogated, of the specific and general, the clearly defined and the ambiguous, of the Meccan and the Medinan. By God, there is not a party who can lead astray or guide until the Day of Resurrection, without me knowing its leader, the one who drives it forward and the one who urges it on."

Grading:Majhool
__________________________

Hadeeth #9

311 - وَبِإِسْنادِهِ حدثنا محمد بن عمر الحافظ البغدادي قال : حدثني أبو محمد الحسن بن عبد الله بن محمد بن علي بن العباس الرازي قال : حدثني أبي عبد الله بن محمد بن علي بن العباس بن هارون التميمي قال : حدثني سيدي علي بن موسى الرضا (ع) عن الحسين بن على عليه السلام قال : خطبنا أمير المؤمنين عليه السلام فقال : سلوني عن القرآن أخبركم عن آياته فيمن نزلت وأين نزلت.

On the authority of Al-Hussein ibn Ali (s), “The Commander of the Faithful (s) delivered a sermon for us and said, ‘Ask me about the Qur’an so that I may inform you regarding to whom the verses have been revealed and where the verses have been revealed.’”

Grading:Majhool
__________________________

Hadeeth #10

207 / 1 - حدثنا الشيخ الفقيه أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن موسى ابن بابويه القمي (رحمه الله)، قال: حدثنا أبي (رضي الله عنه)، قال: حدثنا علي بن موسى بن جعفر بن أبي جعفر الكمنداني (1)، قال: حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى، عن عبد الرحمن بن أبي نجران، عن جعفر بن محمد الكوفي، عن عبيد الله (2) السمين، عن سعد بن طريف، عن الاصبغ بن نباتة، قال: بينا أمير المؤمنين (عليه السلام) يخطب الناس وهو يقول: سلوني قبل أن تفقدوني، فو الله لا تسألوني عن شئ مضى ولا عن شئ يكون إلا أنبأتكم به. فقام إليه سعد بن أبي وقاص، فقال: يا أمير المؤمنين، أخبرني كم في رأسي ولحيتي من شعرة؟ فقال له: أما والله لقد سألتني عن مسألة حدثني خليلي رسول الله (صلى الله عليه وآله) أنك ستسألني عنها، وما في رأسك ولحيتك من شعرة إلا وفي أصلها شيطان جالس، وإن في بيتك لسخلا يقتل الحسين ابني،
وعمر بن سعد يومئذ يدرج بين يديه (1).

1 – The faqih Shaykh, Abu Ja`far Muhammad b. `Ali b. al Husain b. Musa b. Babuyeh al Qummi رحمه اللّه narrated to us. He said: My father رضي الله عنه said: `Ali b. Musa b. Ja`far b. Abu Ja`far al Kamandani (in the manuscript: al Kamidani and in another: al Kamidhani – refer to the margin of hadith #2 of Majlis #15) narrated to us. He said: Ahmad b. Muhammad b. `Isa narrated to us from `Abd al Rahman b. Abu Najran from Ja`far b. Muhammad al Kufi from `Ubaydullah (in the manuscript: `Ubayd and in another: `Ubaydyllah ibn) al Simeen  from Sa`d b. Turayf from al Asbagh b. Nabatah. He said: Amir al Mu’mineen عليه السلام while addressing the people publicly said: Ask me before you lose me, for, by Allah, there is not a thing from the past nor a thing present which you ask of me but that I can inform you about it. Sa`d b. Abi Waqqas stood up before him and said: O Amir al Mu’mineen! Tell me how many hairs are there on my head and in my beard. So he said to him: Indeed, by Allah, you have asked me regarding an issue which my friend, RasulAllah صلى اللّه عليه وآله had told me about – that you shall surely ask regarding it. There is not a hair on your head nor in your beard but that at its root, is a Shaitan, seated. There is an infant in your house who shall kill al Husain, my son.

`Umar b. Sa`d was at that time a toddler, walking upon his hands

Grading:Weak
_____________________________

Hadeeth #11

 12 ـ حدَّثني أبي ـ رحمه الله ـ عن سعد بن عبدالله ، عن محمّد بن عبدالجبّار ، عن عبدالرّحمن بن أبي نَجرانَ ، عن جعفر بن محمّد بن حَكيم ، عن عبدالسّمين(2) ـ يرفعه إلى أمير المؤمنين عليه السلام ـ «قال : كان أمير المؤمنين عليه السلام يخطب النّاس و هو يقول : سَلوني قبل أن تَفْقِدوني؛ فواللهِ ما تَسألوني عن شيء مضى ولا شيء يكون إلاّ نَبّأتكم به ، قال : فقام إليه سعد بن أبي وقَاص(1) وقال : يا أمير المؤمنين أخبرني كم في رأسي ولِحْيتي مِن شَعرةٍ ، فقال له : والله لقد سألتَني عن مسألةٍ حدَّثني خليلي رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم أنّك ستسألني عنها ، وما في رأسك ولحيتك مِن شًعرة إلاّ وفي أصلها شيطان جالس ، وأنٌَ في بيتك لسَخلاً(2) يقتل الحسين ابني وعمر يومئذٍ يدرج بين يدي أبيه» . 

Amirul Momineen (a.s.) said in a sermon,“Ask me, before you are deprived of me! By Allah, I will answer anything pertaining to the past or future.” Saad bin Abi Waqqas asked, “O Amirul Momineen,
how many strands of hair do I have on my head and in my beard?” Amirul Momineen (a.s.) replied, “By Allah, my beloved, Allah’s Messenger (s.a.w.s.), informed me that you would ask me that question. There is a Shaitan rooted in every hair of your head and beard and there is a baby sheep in your house who will kill my son, Husain (a.s.).” The narrator says: At that time Umar Ibne Saad was only a child.

Grading:Weak
_________________________

Hadeeth #12

1-  حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق رضي الله عنه قال حدثنا عبد العزيز بن يحيى الجلودي بالبصرة قال حدثنا الحسين بن معاذ قال حدثنا قيس بن حفص قال حدثنا يونس بن أرقم عن أبي سيار الشيباني عن الضحاك بن مزاحم عن النزال بن سبرة قال خطبنا أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام فحمد الله عز وجل وأثنى عليه وصلى على محمد وآله ثم قال سلوني أيها الناس قبل أن تفقدوني ثلاثا فقام إليه صعصعة بن صوحان فقال يا أمير المؤمنين متى يخرج الدجال فقال له علي عليه السلام اقعد فقد سمع الله كلامك وعلم ما أردت والله ما المسئول عنه بأعلم من السائل ولكن لذلك علامات وهيئات يتبع بعضها بعضا كحذو النعل بالنعل وإن شئت أنبأتك بها قال نعم يا أمير المؤمنين فقال عليه السلام احفظ فإن علامة ذلك إذا أمات الناس الصلاة وأضاعوا الأمانة واستحلوا الكذب وأكلوا الربا وأخذوا الرشا وشيدوا البنيان وباعوا الدين بالدنيا واستعملوا السفهاء وشاوروا النساء وقطعوا الأرحام واتبعوا الأهواء واستخفوا بالدماء وكان الحلم ضعفا والظلم فخرا وكانت الأمراء فجرة والوزراء ظلمة والعرفاء خونة والقراء فسقة وظهرت شهادة الزور واستعلن الفجور وقول البهتان والإثم والطغيان وحليت المصاحف وزخرفت المساجد وطولت المنارات وأكرمت الأشرار وازدحمت الصفوف واختلفت القلوب ونقضت العهود واقترب الموعود وشارك النساء أزواجهن في التجارة حرصا على الدنيا وعلت أصوات الفساق واستمع منهم وكان زعيم القوم أرذلهم واتقي الفاجر مخافة شره وصدق الكاذب واؤتمن الخائن واتخذت القيان والمعازف ولعن آخر هذه الأمة أولها وركب ذوات الفروج السروج وتشبه النساء بالرجال والرجال بالنساء وشهد الشاهد من غير أن يستشهد وشهد الآخر قضاء لذمام بغير حق عرفه وتفقه لغير الدين وآثروا عمل الدنيا على الآخرة ولبسوا جلود الضأن على قلوب الذئاب وقلوبهم أنتن من الجيف وأمر من الصبر فعند ذلك الوحا الوحا ثم العجل العجل خير المساكن يومئذ بيت المقدس وليأتين على الناس زمان يتمنى أحدهم أنه من سكانه فقام إليه الأصبغ بن نباتة فقال يا أمير المؤمنين من الدجال فقال ألا إن الدجال صائد بن الصيد فالشقي من صدقه والسعيد من كذبه يخرج من بلدة يقال لها أصفهان من قرية تعرف باليهودية عينه اليمنى ممسوحة والعين الأخرى في جبهته تضي‏ء كأنها كوكب الصبح فيها علقة كأنها ممزوجة بالدم بين عينيه مكتوب كافر يقرؤه كل كاتب وأمي يخوض البحار وتسير معه الشمس بين يديه جبل من دخان وخلفه جبل أبيض يري الناس أنه طعام يخرج حين يخرج في قحط شديد تحته حمار أقمر خطوة حماره ميل تطوى له الأرض منهلا منهلا لا يمر بماء إلا غار إلى يوم القيامة ينادي بأعلى صوته يسمع ما بين الخافقين من الجن والإنس والشياطين يقول إلى أوليائي أنا الذي خلق فسوى وقدر فهدى أنا ربكم الأعلى وكذب عدو الله إنه أعور يطعم الطعام ويمشي في الأسواق وإن ربكم عز وجل ليس بأعور ولا يطعم ولا يمشي ولا يزول تعالى الله عن ذلك علوا كبيرا ألا وإن أكثر أتباعه يومئذ أولاد الزنا وأصحاب الطيالسة الخضر يقتله الله عز وجل بالشام على عقبة تعرف بعقبة أفيق لثلاث ساعات مضت من يوم الجمعة على يد من يصلي المسيح عيسى ابن مريم عليهما السلام خلفه ألا إن بعد ذلك الطامة الكبرى قلنا وما ذلك يا أمير المؤمنين قال خروج دابة من الأرض من عند الصفا معها خاتم سليمان بن داود وعصا موسى عليه السلام يضع الخاتم على وجه كل مؤمن فينطبع فيه هذا مؤمن حقا ويضعه على وجه كل كافر فينكتب هذا كافر حقا حتى إن المؤمن لينادي الويل لك يا كافر وإن الكافر ينادي طوبى لك يا مؤمن وددت أني اليوم كنت مثلك فأفوز فوزا عظيما ثم ترفع الدابة رأسها فيراها من بين الخافقين بإذن الله جل جلاله وذلك بعد طلوع الشمس من مغربها فعند ذلك ترفع التوبة فلا توبة تقبل ولا عمل يرفع ولا ينفع نفسا إيمانها لم تكن آمنت من قبل أو كسبت في إيمانها خيرا ثم قال عليه السلام لا تسألوني عما يكون بعد هذا فإنه عهد عهده إلي حبيبي رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم أن لا أخبر به غير عترتي قال النزال بن سبرة فقلت لصعصعة بن صوحان يا صعصعة ما عنى امير المؤمنين عليه السلام بهذا فقال صعصعة يا ابن سبرة إن الذي يصلي خلفه عيسى ابن مريم عليهما السلام هو الثاني عشر من العترة التاسع من ولد الحسين بن علي عليه السلام وهو الشمس الطالعة من مغربها يظهر عند الركن والمقام فيطهر الأرض ويضع ميزان العدل فلا يظلم أحد أحدا فأخبر امير المؤمنين عليه السلام أن حبيبه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم عهد إليه أن لا يخبر بما يكون بعد ذلك غير عترته الأئمة صلوات الله عليهم أجمعين وحدثنا أبو بكر محمد بن عمر بن عثمان بن الفضل العقيلي الفقيه قال حدثنا أبو عمرو محمد بن جعفر بن المظفر وعبد الله بن محمد بن عبد الرحمن الرازي وأبو سعيد عبد الله بن محمد بن موسى بن كعب الصيداني وأبو الحسن محمد بن عبد الله بن صبيح الجوهري قالوا حدثنا أبو يعلى بن أحمد بن المثنى الموصلي عن عبد الأعلى بن حماد النرسي عن أيوب عن نافع عن ابن عمر عن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم بهذا الحديث مثله سواء.

1 - Narrated to us Muhammad bin Ibrahim bin Ishaq (r.a.) that he said: Narrated to us Abdul Aziz bin Yahya Jaludi in Basra: Narrated to us Husain bin Maaz: Narrated to us Qais bin Hafs: Narrated to us Yunus bin Arqam from Abi Yasar Shaibani from Zahhak bin Muzahim from Nazaal bin Sabra that he said: “Amirul Momineen Ali Ibne Abi Talib (a.s.) delivered us a sermon; he praised Allah, the Mighty and Sublime, invoked blessings on the Holy Prophet and his progeny (a.s.). Then he said thrice: ‘Ask me, O people, before you lose me.’ Sa’sa bin Sauhan arose and asked with respect, ‘O Amirul Momineen, when will Dajjal appear?’ Imam (a.s.) said, ‘Sit down as the Almighty Allah has heard you and He knows your intention. By Allah, one who is asked is not more
knowledgeable than the questioner. But there are some signs and aspects for it, which come one after another, like one step falls after another. If you want I can inform you about it. “Yes, please do, O Amirul Momineen (a.s.),” said the narrator. The Imam (a.s.) said, “Know that those signs are as follows:
When people would forget the prayers, trusts will be betrayed. Lying would be considered lawful. Usury will become common. Bribes would be rampant. Tall buildings would be constructed. Religion will be sold in exchange of worldly gains. Fools will be in power. Advice will be sought from women. Relationships will be broken off. Carnal desires will be widely followed. Bloodshed will be considered a minor matter. Forbearance will be looked upon as weakness and oppression will be considered a matter of pride. Kings and rulers will be sinners and transgressors. Ministers shall be liars. The general public shall be dishonest. The reciters of Quran will be transgressors. False testimony will be acceptable. Sins would be committed openly. Laying false allegations will be a common thing. Sinfulness and rebellion will be rife. The Quran will be looked down upon.
Mosques will be decorated. Minarets will be elevated. Evil people would be accorded honor. Rows, instead of displaying unity would present a scenario of strife. Hearts of the people will be distant from each other. Oaths and promises will be readily broken. That which has been promised will come near. Greed for wealth will impel people to take women as partners in business. Voices of the singers will rise up high and they shall find much audience. The lowly people shall become the leaders of the community. Male and female singers shall be procured on payment. The people of this age will curse the people of the past. Women will ride (horses). Women will resemble men and men will resemble women. Witnesses will testify without being asked to do so and other people without recognizing the truth and in other than religion they will give deep thought and give testimony. World would be given precedence over the hereafter. Apparently they would be like wolves but their hearts will be more rotten than carrion. They shall be stinking and more bitter than aloe. At that time all would say, ‘Hurry up, hurry up. At that time the Baitul Maqdas will be the best place to live in. And a time will come upon the people that everyone will wish to reside in the Baitul Maqdas.” Asbagh bin Nubatah stood up and said: O Maula! Who would be the Dajjal? He replied, ‘The name of Dajjal is Saeed bin Saeed. Thus one who supports him is unfortunate. And are fortunate who deny him. He shall emerge from Yahoodiya village of Isfahan. He shall be blind in the right eye. The left would be on the forehead like a bloody piece, which would be glinting like the morning star. On his forehead would be inscribed: ‘Kafir’ (disbeliever) which would
readable to the literate as well as the illiterate. He shall jump into the seas. The Sun will follow him. A mountain of smoke will precede him and a white mountain will follow him, which in times of famine will be mistaken to be a mountain of food (bread). He shall be mounted on a white ass. One step of that
ass will be of one mile. Whichever spring or well he reaches, will dry up forever. He will call out aloud which shall be audible to all in the east and the west from the Jinns, humans and satans. He would tell his friends: I am the one who created then shaped. And I estimated and guided. I am your High Lord. That enemy of Allah will be a liar. He shall be a one-eyed man having human needs, who walks about while your Lord is neither one-eyed nor in need of food. He neither walks nor is there decline for him. He is above all things.
Know that the majority of his followers will be persons of illegitimate birth and they shall be wearing green caps. The Almighty Allah will have him eliminated on a Friday after three hours have passed in the evening on the Uqbah Afeeq at the hands of one behind whom Prophet Isa (a.s.) would pray. Know that! After this will come to pass the Great event.” Thus we asked: O Amirul Momineen (a.s.), what would that be? He replied,
“Daabbatul Arz will emerge from Mt. Safa. He shall be having the seal ring of Prophet Sulaiman (a.s.). When that ring would be touched on the face of a believer, it would brand him to be a true believer. And when it is touched on the face of an infidel it would clearly mark that he is really a disbeliever. So much so
that the believer will say to the infidel, “Hell is ordained for you, O infidel.” And the disbeliever will say to the believer, “Tooba is ordained for you, O believer. Alas! If I were also successful and delighted with you this day.” Thus when the Daabba raises his head he would, by the permission of Allah, the Mighty and Sublime be able to see whatever is present between the east and the west. And it would be at a time when the Sun will rise from the west. At that time the time for repentance would be over and no repentance would be accepted
from anyone. Neither would any deed rise up to the heavens as mentioned:…its faith shall not profit a soul which did not believe before, or earn good through its faith…” Then Amirul Momineen (a.s.) said: “Do not ask me about the conditions following this. This is a covenant that I have made with my dearest one that I
would not inform about this to anyone except my descendants.” Nazaal bin Sabra says that I asked Sa’sa bin Sauhan what Amirul Momineen (a.s.) meant by this? He replied, “O Ibne Sabra, he is the same behind whom
Prophet Isa (a.s.) would pray. He shall be the twelfth descendant and he would be the ninth descendant of Husain bin Ali (a.s.). He would be the one for whom the Sun would rise from the west and he shall reappear between the Rukn and Maqaam. Then he would purify the earth and establish the scales of justice. Then
no one would be able to oppress another. Thus the dearest one of Amirul Momineen (a.s.), the Messenger of Allah (s.a.w.s.) had taken an oath from the latter that he must not inform anyone about the events after this except his purified descendants, Allah’s blessings be on them all.”

And narrated to us Abu Bakr Muhammad bin Umar bin Uthman bin Fadl Uqaili Faqih that: Narrated to us Abu Amr Muhammad bin Ja’far bin Muzaffar; and Abdullah bin Muhammad bin Abdur Rahman ar-Raazi, and Abu Saeed Abdullah bin Muhammad bin Musa bin Kaab Saidani; and Abul Hasan Muhammad bin Abdullah bin Subaih Jauhari, they said: Narrated to us Abu Yaala bin Ahmad bin Muthanna Mausili from Abdul Aala bin Hammad Narsi from Ayyub from Nafe from Ibne Umar from the Messenger of Allah (s.a.w.s.) that he
mentioned the same tradition.

Grading: It is Narrated with Two Chains First is "Majhool" and Second is "Weak"

_______________________________________


Sunni Version


Hadeeth #1:

527 - وحدثني أحمد بن فتح ، نا حمزة بن محمد ، نا إسحاق بن إبراهيم ، نا محمد بن عبد الأعلى ، ثنا محمد بن ثور ، عن معمر ، عن وهب بن عبد الله ، عن أبي الطفيل قال : « شهدت عليا رضي الله عنه وهو يخطب ويقول : سلوني فوالله لا تسألوني عن شيء يكون إلى يوم القيامة إلا حدثتكم به وسلوني عن كتاب الله ؛ فوالله ما منه آية إلا وأنا أعلم بليل نزلت أم بنهار أم بسهل نزلت أم بجبل 

Narrated ahmed ibn fatah he said narrated hamzah ibn muhammed narrated ishaq ibn ibrahim narrated muhammed ibn abdul aala he said narrated muhammed ibn thawr from muammar from wahb ibn abdullah from abu tufail he said: i witnessed ali radhiallahu anh making a speech in public saying: ask me me before you lose me , by allah if you ask me about anything from now till the day of judgement i will inform you about it and ask me about the book of allah , by allah there's no verse in it but i know it was revealed at night or during the day or on a plain or on a mountain

Grading:Saheeh
________________________

Hadeeth #2:

عبد الرزاق عن معمر عن وهب بن عبد الله عن أبي الطفيل قال شهدت عليا وهو يخطب وهو يقول سلوني فوالله لا تسألوني عن شيء يكون إلى يوم القيامة إلا حدثتكم به وسلوني عن كتاب الله فوالله ما من آية إلا وأنا أعلم بليل نزلت أم بنهار أم في سهل أم في جبل

Abd al-Razzaq – Ma’mar – Wahb ibn Abdullah – Abu al-Tufayl : I witnessed Ali, while giving a sermon, saying, “Ask me! By Allah, you will not ask me ANYTHING that will happen till the Hour except that I will inform you about it. Ask me about the Book of Allah! By Allah, there is not a single ayat (verse) in it except that I am the MOST knowledgeable (a’lam) as to whether it was revealed in the night or during the day, in the plain lands or amidst mountains. 

Grading:Saheeh
________________________________________

Hadeeth #3:

1098 - حدثنا عبد الله نا عثمان بن أبي شيبة نا سفيان عن يحيى بن سعيد قال أراه عن سعيد : قال لم يكن أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم يقول سلوني الا علي بن أبي طالب

Saeed said,"None in the companions of Prophet (sawas) said Salooni(Ask me) except Ali"

Grading: Dr.Wasiullah: Chain is "Saheeh"
Scan Page:http://i44.tinypic.com/15s34au.jpg
________________________

Hadeeth #4:

3342 - أخبرني أبو جعفر محمد بن علي الشيباني بالكوفة ثنا أحمد بن حازم الغفاري ثنا أبو نعيم ثنا بسام الصيرفي ثنا أبو الطفيل عامر بن واثلة قال : سمعت عليا رضي الله عنه قام فقال : سلوني قبل أن تفقدوني و لن تسألوا بعدي مثلي فقام ابن الكواء فقال : من الذين بدلوا نعمة الله كفرا و أحلوا قومهم دار البوار ؟ قال : منافقو قريش قال : فمن الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا و هم يحسبون أنهم يحسنون صنعا ؟ قال : منهم أهل حروراء

Narrated Abu Jaffar Muhammed bin Ali al-Sheybani from Ahmad bin Hazim al-Ghafari, from Abu Naeem, from Bassam al-Sayrafi, from Abu al-Tufail Amer bin Wathila saying : i heard Ali   saying while he standing : Ask me before you lose me, after me (you will not find) who is as me to ask 

Grading:Al-Hakim:"Saheeh"
_________________________

Hadeeth #5:

3695 - أخبرنا أبو الحسن علي بن محمد بن عقبة ، ثنا الحسن بن علي بن عفان ، ثنا محمد بن عبيد الطنافسي ، ثنا بسام بن عبد الرحمن الصيرفي ، ثنا أبو الطفيل ، قال : رأيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه قام على المنبر ، فقال : « سلوني قبل أن لا تسألوني ولن تسألوا بعدي مثلي » قال : فقام ابن الكواء فقال : يا أمير المؤمنين ، ما ( الذاريات ذروا (1) ) قال : « الرياح » قال : فما ( الحاملات وقرا ) قال : « السحاب » . قال : فما ( الجاريات يسرا ) قال : « السفن » . قال : فما ( المقسمات أمرا ) قال : « الملائكة » . قال : فمن ( الذين بدلوا نعمة الله كفرا وأحلوا قومهم دار البوار جهنم (2) ) قال : « منافقو قريش 

Narrated Abu al-Hassan Ali bin Muhammad bin Uqbah, from al-Hassan bin Ali bin Afan, from Muhammad bin Ubaid al-Tenfasi, from Bassam bin Abdulrahman al-Sayrafi, from Abu al-Tufail saying : i saw the commender of believers Ali bin Abi Talib   saying on the pulpit : ask me before (you dont be able) to ask me, after me (you will not find) who is as me to ask
Grading:Al-Hakim:"Saheeh" and Dahabi:"Saheeh"
___________________________

Hadeeth #6

أخبرنا عبد الله بن جعفر الرقي أخبرنا عبيد الله بن عمرو عن معمر عن وهب بن أبي دبي عن أبي الطفيل قال قال علي سلوني عن كتاب الله فإنه ليس من آية إلا وقد عرفت بليل نزلت أم بنهار في سهل أم في جبل

Ali said, Ask me about the Book of Allah, for by Allah, there is no verse about which I do not know whether it was sent down at night or during the day, or whether it was revealed on a plain or in a mountain

Grading:Hasan


More Sunni Source from Video Below:




Press ^  button on Time line bar while Playing Video and press CC for English Subtitle..


_______________________________________________

What happen to those who also took this Challange!!

We read in the Footnotes of NahjuBalagah that:

(2). After the Holy Prophet no one save Amir al-mu'minin could utter the challenge "Ask whatever you want to." Ibn `Abd al-Barr in Jami` bayan al-`ilm wa fadlihi, vol.1 p.58 and in al-Isti`ab, vol.3, p.l103; Ibn al-Athir in Usd al-ghabah, vol.4, p.22; Ibn Abi'l-Hadid in Sharh Nahj al-balaghah, vol.7, p.46; as-Suyuti in Tarikh al-Khulafa', p.171 and Ibn Hajar al-Haytami in as-Sawa`iq al-muhriqah, p.76 have written that "None among the companions of the Holy Prophet ever said 'Ask me whatever you want to' except `Ali ibn Abi Talib." However, among other than the companions a few names do appear in history who did utter such a challenge, such as Ibrahim ibn Hisham al-Makhzumi, Muqatil ibn Sulayman, Qatadah ibn Di`amah, `Abd ar-Rahman (Ibn al-Jawzi) and Muhammad ibn Idris ash-Shafi`i etc. but everyone of them had to face disgrace and was forced to take back his challenge. This challenge can be urged only by him who knows the realities of the Universe and is aware of the happenings of the future. Amir al-mu'minin, the opener of the door of the Prophet's knowledge, as he was, was the only person who was never seen being unable to answer any question on any occasion, so much so that even Caliph `Umar had to say that "I seek Allah's protection from the difficulty for the solution of which `Ali would not be available." Similarly, the prophecies of Amir al-mu'minin made about the future proved true word by word and served as an index to his vast knowledge, whether they be about the devastation of Banu Ummayyah or the rising of the Kharijites, the wars and destruction by the Tartars or the attacks of the English, the floods of Basrah of the ruination of Kufah. In short, when these events are historical realities there is no reason why this challenge of Amir al-mu'minin should be wondered at.


______________________________________
______________________________________

Comments

Popular posts from this blog

Soul, Dreams and Interpretation

Muawiya (la)