Hadhrat Abu Talib(as)
Belief of Abu Talib(as)
Hadeeth #1:
29 - الحسين بن محمد ومحمد بن يحيى، عن أحمد بن إسحاق، عن بكر بن محمد الازدي، عن إسحاق بن جعفر، عن ابيه (عليه السلام) قال: قيل له: إنهم يزعمون أن أبا طالب كان كافرا؟ فقال: كذبوا كيف يكون كافرا وهو يقول:ألم تعلموا أنا وجدنا محمدا * نبيا كموسى خط في أول الكتب وفي حديث آخر كيف يكون أبوطالب كافرا وهو يقول:لقد علموا أن ابننا لا مكذب * لدينا ولا يعبأ بقيل الاباطل (1) وأبيض يستسقى الغمام بوجهه * ثمال اليتامى عصمة للارامل
Al-Husayn ibn Muhammad and Muhammad ibn Yahya have narrated from Ahmad ibn Ishaq from Bakr ibn Muhammad al-Azdi from Ishaq ibn Ja‘far from his father, recipient of divine supreme covenant, who has said the following:
“They think that abu Talib was an unbeliever. They speak lies.How could he be an unbeliever when he said such words as follows: ‘Do they not know that we found Muhammad as a prophet like Musa (Moses) whose name is written in the ancient
books?’”
According to another Hadith he has asked, “How can abu Talib be called an unbeliever when he has said in the following lines?
‘They certainly know that our child is not accused of speaking,
To us lies and the false words do not receive any attention.
The (beautiful) white face (of the Holy Prophet),
That prays thus, the clouds send rain,Is the helper of the orphans and the protector of the widows.’”
Grading:Majlisi:Saheeh and Last is Mursal (Mirat ul Uqool 5/253)
___________________________
Hadeeth #2:
28 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن سالم، عن ابي عبدالله (عليه السلام) قال: إن مثل أبي طالب مثل أصحاب الكهف أسروا الايمان وأظهروا الشرك فآتاهم الله أجرهم مرتين.
Ali ibn Ibrahim has narrated from his father from ibn abu ‘Umayr from Hisham ibn Salim from abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, who has said the following:
“Abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, has said, ‘The case of abu Talib is like the case of the people of the cave who hid their belief and expressed polytheism. Allah gave
them twice as much reward.’”
Grading:Majlisi:Hasan (Mirat ul Uqool 5/253)
___________________________
Hadeeth #3:
31- حدثنا محمد بن الحسن رضي الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن الصفار عن أيوب بن نوح عن العباس بن عامر عن علي بن أبي سارة عن محمد بن مروان عن أبي عبد الله عليه السلام قال إن أبا طالب أظهر الكفر وأسر الإيمان فلما حضرته الوفاة أوحى الله عز وجل إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم اخرج منها فليس لك بها ناصر فهاجر إلى المدينة.
4 - Narrated to us Muhammad bin Hasan that he said: Narrated to us Muhammad bin Hasan as-Saffar from Ayyub bin Nuh from Abbas bin Aamir from Ali bin Abi Sarah from Muhammad bin Marwan from Abi Abdullah (a.s.) that he said:
“Indeed, Abu Talib put up a show of disbelief and concealed faith and when it was the time of his passing away, Allah, the Mighty and Sublime revealed to the Messenger of Allah (s.a.w.s.) to leave Mecca as there was no one to help him
there and migrated to Medina.”
Grading:Majhool
_________________________________
Hadeeth #4:
30- حدثنا علي بن أحمد رضي الله عنه قال حدثنا أحمد بن يحيى قال حدثنا محمد بن إسماعيل قال حدثنا عبد الله بن محمد قال حدثنا أبي عن خالد بن إلياس عن أبي بكر بن عبد الله بن أبي جهم قال حدثني أبي عن جدي قال سمعت أبا طالب يحدث عن عبد المطلب قال بينا أنا نائم في الحجر إذ رأيت رؤيا هالتني فأتيت كاهنة قريش وعلي مطرف خز وجمتي تضرب منكبي فلما نظرت إلي عرفت في وجهي التغير فاستوت وأنا يومئذ سيد قومي فقالت ما شأن سيد العرب متغير اللون هل رابه من حدثان الدهر ريب فقلت لها بلى إني رأيت الليلة وأنا قائم في الحجر كأن شجرة قد نبتت على ظهري قد نال رأسها السماء وضربت أغصانها الشرق والغرب ورأيت نورا يظهر منها أعظم من نور الشمس سبعين ضعفا ورأيت العرب والعجم ساجدة لها وهي كل يوم تزداد عظما ونورا ورأيت رهطا من قريش يريدون قطعها فإذا دنوا منها أخذهم شاب من أحسن الناس وجها وأنظفهم ثيابا فيأخذهم ويكسر ظهورهم ويقلع أعينهم فرفعت يدي لأتناول غصنا من أغصانها فصاح بي الشاب وقال مهلا ليس لك منها نصيب فقلت لمن النصيب والشجرة مني فقال النصيب لهؤلاء الذين قد تعلقوا بها وستعود إليها فانتبهت مذعورا فزعا متغير اللون فرأيت لون الكاهنة قد تغير ثم قالت لئن صدقت رؤياك ليخرجن من صلبك ولد يملك الشرق والغرب ينبأ في الناس فسرى عني غمي فانظر يا أبا طالب لعلك تكون أنت فكان أبو طالب يحدث الناس بهذا الحديث والنبي صلى الله عليه وآله وسلم قد خرج ويقول كانت الشجرة والله أبا القاسم الأمين فقيل له فلم لم تؤمن به فقال للسبة والعار قال أبو جعفر محمد بن علي مصنف هذا الكتاب رضي الله عنه إن أبا طالب كان مؤمنا ولكنه يظهر الشرك ويستتر الإيمان ليكون أشد تمكنا من نصرة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
3 - Narrated to us Ali bin Ahmad (r.a.) that he said: Narrated to us Ahmad bin Yahya that he said: Narrated to us Muhammad bin Ismail that he said: Narrated to us Abdullah bin Muhammad that he said: Narrated to us my father from Khalid bin Ilyas from Abi Bakr bin Abdullah bin Abi Jaham that he said: Narrated to me my grandfather that:
I heard Abu Talib narrating from Abdul Muttalib that he said: “One day when I was sleeping in the Hijr (of Ismail) I saw a dream which made me fearful. So I went to consult the diviner lady of Quraish. I was covered with a sheet of fur and my luxurious hair fell on both of my shoulders. When she looked at me she noticed my fearful face and she sat down carefully. At that time I was the chief of my community. She said: What has happened to the chief of the Arabs? Has anything terrible happened? I said, “Yes, I saw a dream last night when I was sleeping in the Hijr (of Ismail). I dreamed that a tree was growing from my back. Its top was reaching to the sky and its branches had covered the east and the west of the earth. I saw an effulgence coming out of it which was seventy times brighter than the light of the sun. I saw the Arabs and non-Arabs prostrating before it. I also saw a group from Quraish preparing to cut down this tree. When these people approached the tree a most elegant young man wearing the purest dress used to catch hold of them and broke their backs. He used to gouge out their eyes. When I stretched out my hand to this tree the young man screamed: Stop, there is no share in it for you. I asked: Then who has a share in it? Whereas the tree is growing from me only? He said: Only those have a share in it who develop attachment with it and you shall turn towards it. After this I awoke in fear and worry and my face was pale with terror. Then I saw that the lady was also shocked and pale. She said: If your dream is true a boy will appear in your progeny that will rule the east and the west. And he shall become famous among the people. After that my sorrow and worry was dispelled. So take care, O Abu Talib, perhaps you are that person. Thus Abu Talib used to mention this to people and at that time the Holy Prophet (s.a.w.s.) had already appeared and Abu Talib used to say: That tree, by Allah, is Abul Qasim (Muhammad) the trustworthy one. Therefore he was asked: If it is so why don’t you bring faith in him? He used to reply: For condemnation and insults from the people.”
Comment: Abu Ja’far Muhammad bin Ali (Sheikh Sadooq)(r.a.) the author of this book says:
"Indeed, Abu Talib was a believer, but he put up a show of polytheism and concealed his faith so that he might have the most opportunities to help the Messenger of Allah (s.a.w.s.)."
Grading:Majhool
_____________________________
Hadeeth #5:
1499 / 2 - وبهذا الاسناد، عن أبي علي محمد بن همام، قال: حدثني محمد ابن علي بن الحسين الهمداني، قال: حدثني محمد بن خالد البرقي، قال: حدثنا محمد بن سنان، عن المفضل بن عمر، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، عن آبائه، عن أمير المؤمنين (عليه السلام): أن أمير المؤمنين (عليه السلام) كان ذات يوم جالسا بالرحبة، والناس حوله مجتمعون، فقام إليه رجل، فقال: يا أمير المؤمنين، إنك بالمكان الذي أنزلك الله (عز وجل) به، وأبوك يعذب بالنار؟
فقال له: مه، فض الله فاك، والذي بعث محمدا (صلى الله عليه وآله) بالحق نبيا، لو شفع أبي في كل مذنب على وجه الأرض لشفعه الله فيهم، أبي يعذب بالنار وابنه قسيم النار؟!
ثم قال: والذي بعث محمدا (صلى الله عليه وآله)، إن نور أبي طالب يوم القيامة ليطفئ أنوار الخلق إلا خمسة أنوار. نور محمد (صلى الله عليه وآله)، ونوري، ونور فاطمة، ونور الحسن، والحسين ومن ولده من الأئمة، لان نوره من نورنا الذي خلقه الله (تعالى) من قبل أن يخلق آدم بألفي عام.
Narrated from Abu Ali Mohamed Bin Hammam, who have narrated from Muhammad ibn Ali ibn Hussein Hamdani, from Muhammad bin Khalid Al Barqi, he said: Muhammad ibn Sinan,from Mufaddal bin Omar,from Aba Abdullah (as),from his Fathers from Ameer al Momineen Imam Ali(as) who has said:
I was sitting in Rohbah and people were sitting around me Then someone stood up and said. "O Commander of the Believers! It is Allah that has made your status so low and your father will be tortured in Hell."
I(Imam Ali(as)) replied: Be quiet! May Allah shut your mouth! I swear to Allah, who sent Mohammad(saww) as a prophet, that if my father intercedes for all of the sinners on earth Allah will accept it. How can my father be in Hell, while I, his son, am the one who divides between Paradise and Hell?
I swear to Allah, who sent Mohammad(saww) as the prophet, my father's light on the Day of Judgement exceeds the light of all creatures except the light of five lights: the light of Mohammad(saww), my (Imam Ali's(as)) light, the light of Fatema(sa), the light of Hasan(as) and Husain(as), and the light of the Imams from the sons of Husain(as).
Beware that the light of Abu Taleb(as) is from Our lights. Allah created his light two thousand years before He created Adam.
Source:Al-Amaali by Sheikh Toosi,Pg 701, H 1499
Grading: Weak
Source:Al-Amaali by Sheikh Toosi,Pg 701, H 1499
Grading: Weak
_____________________________
How did Abu Talib Acknowledge Islam
Hadeeth #1:
32 - علي بن محمد بن عبدالله، ومحمد بن يحيى، عن محمد بن عبدالله رفعه، عن ابي عبدالله (عليه السلام)، قال: إن أبا طالب أسلم بحساب الجمل؟ قال: بكل لسان.
Ali ibn Muhammad ibn ‘Abd Allah and Muhammad ibn Yahya have narrated from Muhammad ibn ‘Abd Allah who in a marfu‘ manner has narrated it from abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, who has said the following:
“Abu Talib acknowledged Islam through the expression of al-Jummal, a universal language. (Al-Jummal is a system wherein each letter of the alphabet is given a certain numerical value and instead of a letter its numeric value is used for secrecy or other reasons). The Imam said, ‘He used a universal language.’”
Grading:Majlisi:Marfu (Mirat ul Uqool 5/257)
____________________________________
Hadeeth #2:
33 - محمد بن يحيى، عن أحمد وعبدالله ابني محمد بن عيسى، عن أبيهما، عن عبدالله بن المغيرة، عن إسماعيل بن ابي زياد، عن أبي عبدالله عليه السلام قال: أسلم أبوطالب بحساب الجمل وعقد بيده ثلاثا وستين.
Muhammad ibn Yahya has narrated from Ahmad and ‘Abd Allah sons of Muhammad ibn ‘Isa from their father from ‘Abd Allah ibn al-Mughira from ’Isma‘il ibn abu Ziyad from abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, who has said the following:
“Abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, has said, ‘Abu Talib acknowledged Islam through the expression of al-Jummal. He formed number sixty-three with his hands.’”
Grading: Shiekh Muḥammad ʻAlī Abṭaḥī: "Saheeh" (Tahdhīb al-maqāl fī tanqīḥ Kitāb al-rijāl al- Najāshī' 1/381)
____________________________________
Hadeeth #3:
١ - حدثنا الحسين بن إبراهيم بن أحمد بن هشام المؤدب، وعلي بن عبد الله الوراق، وأحمد بن زياد الهمداني، قالوا: حدثنا علي بن إبراهيم بن هشام، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن المفضل بن عمر قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: أسلم أبو طالب - رضي الله عنه - بحساب الجمل - وعقد بيده ثلاثة وستين (١) - ثم قال عليه السلام: إن مثل أبي طالب مثل أصحاب الكهف، أسروا الايمان وأظهروا الشرك فآتاهم الله أجرهم مرتين.
Narrated from Hussain bin Ibrahim bin Ahmed bin Hisham Al-Muaddib and Ali bin Abdallah Al-Waraaq and Ahmed bin Ziyad Al-Hamdani, who have said: Ali bin Ibrahim bin Hisham has narrated from his father from Mohammad bin Abi Ameer from Mufazzal bin Umar who has said:
Abu Abdallah(as) has said:"Abu Talib acknowledged Islam through the expression of (al-Jummal).
The case of abu Talib is like the case of the people of the cave who hid their faith and expressed polytheism. Allah gave them twice as much reward."
Grading:Weak
_______________________________
Hadeeth #4:
وبالاسناد عن حماد ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : إنا لنرى أن أبا طالب أسلم بكلام الجمل .
Grading:Mursal
________________________________
Hadeeth #5:
39- حدثنا أبو محمد عمار بن الحسين بن إسحاق الأسروشني رضي الله عنه قال حدثنا أبو العباس أحمد بن الخضر بن أبي صالح الخجندي رضي الله عنه أنه خرج إليه من صاحب الزمان عليه السلام توقيع بعد أن كان أغري بالفحص والطلب وسار عن وطنه ليتبين له ما يعمل عليه وكان نسخة التوقيع من بحث فقد طلب ومن طلب فقد دل ومن دل فقد أشاط ومن أشاط فقد أشرك قال فكف عن الطلب ورجع وحكي عن أبي القاسم بن روح قدس الله روحه أنه قال في الحديث الذي روي في أبي طالب أنه أسلم بحساب الجمل وعقد بيده ثلاثة وستين إن معناه إله أحد جواد.
41 - Narrated to us Abu Muhammad Ammar bin Husain bin Ishaq Usrooshini (r.a.) that: Narrated to us Abul Abbas Ahmad bin Khizr bin Abi Salih Khujandi (r.a.) that:
“After he had been fascinated with the search and investigation into the matter of Imamate after the Eleventh Imam and had left his homeland to find out what to do, a letter came to him from the Master of the Time (a.s.) as follows:
‘Whoever searches, he seeks; and whoever seeks, he leads on; and whoever leads on, he destroys; and whoever destroys, he worships a deity other than Allah.’ At that, he gave up the search and returned. It is narrated about Abul Qasim bin Rauh that with regard to the tradition that His Eminence, Abu Talib brought faith Islam on the basis of the numeric values of Arabic letters’, Ibne Rauh tied sixty-three knots with his hand. And then he said: It means that Allah is Wahid (One) and Jawad (generous).
Grading:Majhool
_______________________________
Hadeeth #6:
48- حدثنا أبو الفرج محمد بن المظفر بن نفيس المصري الفقيه قال حدثنا أبو الحسن محمد بن أحمد الداودي عن أبيه قال كنت عند أبي القاسم الحسين بن روح قدس الله روحه فسأله رجل ما معنى قول العباس للنبي صلى الله عليه وآله وسلم إن عمك أبا طالب قد أسلم بحساب الجمل وعقد بيده ثلاثة وستين فقال عنى بذلك إله أحد جواد وتفسير ذلك أن الألف واحد واللام ثلاثون والهاء خمسة والألف واحد والحاء ثمانية والدال أربعة والجيم ثلاثة والواو ستة والألف واحد والدال أربعة فذلك ثلاثة وستون.
50 - Narrated to us Abul Faraj Muhammad bin Muzaffar bin Nafees Misri Faqih that: Narrated to us Abul Hasan Muhammad bin Ahmad Dawoodi from his father that he said:
“It is narrated about Abul Qasim bin Rauh that with regard to the tradition that His Eminence, Abu Talib brought faith Islam on the basis of the numeric values of Arabic letters’, Ibne Rauh tied sixty-three knots with his hand. And then he said: It means that Allah is Ahad (One) and Jawad (generous).”
“It is narrated about Abul Qasim bin Rauh that with regard to the tradition that His Eminence, Abu Talib brought faith Islam on the basis of the numeric values of Arabic letters’, Ibne Rauh tied sixty-three knots with his hand. And then he said: It means that Allah is Ahad (One) and Jawad (generous).”
Grading:Majhool
The explanation of this is the sum total of the numeric equivalents of the letters of the sentence: Allah is Ahad (One) and Jawad (generous) is 63. That is
A=1, L=30, H=5 + A=1, H’=8, D=4 + J=3,W=6,A=1,D=4. Hence sum total is 63.
________________________________
His Help in Spreading Islam
Hadeeth #1:
حدثنا أبي ومحمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد وجعفر بن محمد بن مسرور ( رضي الله عنهم ) ، قالوا : حدثنا الحسين بن محمد بن عامر ، عن عمه عبد الله بن عامر ، عن محمد بن أبي عمير ، عن مرازم بن حكيم ، عن أبي بصير ، قال : قال أبو عبد الله الصادق ( عليه السلام ) لرجل من أصحابه : ألا أخبرك كيف كان سبب إسلام سلمان وأبي ذر(رحمة الله عليهما) ؟ فقال الرجل و أخطأ : أما إسلام سلمان فقد علمت ، فأخبرني كيف كان سبب إسلام أبي ذر . فقال أبو عبد الله الصادق ( عليه السلام ) : إن أبا ذر ( رحمة الله عليه ) كان في بطن مر يرعى غنما له ، إذ جاء ذئب عن يمين غنمه ، فهش أبو ذر بعصاه عليه ، فجاء الذئب عن يسار غنمه ، فهش أبو ذر بعصاه عليه ، ثم قال له : والله ما رأيت ذئبا أخبث منك ولا شرا . فقال الذئب : شر - والله - مني أهل مكة ، بعث الله إليهم نبيا فكذبوه وشتموه . فوقع كلام الذئب في أذن أبي ذر ، فقال لأخته : هلمي مزودي وإداوتي وعصاي ، ثم خرج يركض حتى دخل مكة ، فإذا هو بحلقة مجتمعين ، فجلس إليهم ، فإذا هم يشتمون النبي ( صلى الله عليه وآله ) يسبونه كما قال الذئب ، فقال أبو ذر : هذا والله ما أخبرني به الذئب ، فما زالت هذه حالتهم ، حتى إذا كان آخر النهار وأقبل أبو طالب ، قال بعضهم لبعض : كفوا فقد جاء عمه ، فلما دنا منهم أكرموه وعظموه ، فلم يزل أبو طالب متكلمهم وخطيبهم إلى أن تفرقوا . فلما قام أبو طالب تبعته ، فالتفت إلي ، فقال : ما حاجتك ؟ فقلت : هذا النبي المبعوث فيكم . قال : وما حاجتك إليه ؟ فقال له أبو ذر : أؤمن به وأصدقه ، ولا يأمرني بشئ إلا أطعته . فقال أبو طالب : تشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ؟ قال : فقلت : نعم ، أشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله . قال : فقال : إذا كان غدا في هذه الساعة فائتني . قال : فلما كان من الغد جاء أبو ذر ، فإذا الحلقة مجتمعون ، وإذا هم يسبون النبي ( صلى الله عليه وآله ) ويشتمونه كما قال الذئب ، فجلس معهم حتى أقبل أبو طالب ، فقال بعضهم لبعض : كفوا فقد جاء عمه ، فكفوا ، فجاء أبو طالب فجلس ، فما زال متكلمهم وخطيبهم إلى أن قام . فلما قام تبعه أبو ذر ، فالتفت إليه أبو طالب فقال : ما حاجتك ؟ فقال : هذا النبي المبعوث فيكم . قال : وما حاجتك إليه ؟ قال : فقال له : أؤمن به وأصدقه ، ولا يأمرني بشئ إلا أطعته . فقال أبو طالب : تشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ؟ فقال : نعم ، أشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله . قال : فرفعني إلى بيت فيه جعفر بن أبي طالب . قال : فلما دخلت سلمت ، فرد علي السلام ، ثم قال : ما حاجتك ؟ قال : فقلت : هذا النبي المبعوث فيكم . قال : وما حاجتك إليه ؟ قلت : أؤمن به وأصدقه ، ولا يأمرني بشئ إلا أطعته . قال : تشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ؟ قال : قلت : أشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله . فرفعني إلى بيت فيه حمزة بن عبد المطلب ، فلما دخلت سلمت ، فرد علي السلام ، ثم قال : ما حاجتك ؟ فقلت : هذا النبي المبعوث فيكم . قال : وما حاجتك إليه ؟ قلت : أو من به وأصدقه ، ولا يأمرني بشئ إلا أطعته . قال : تشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ؟ قال : قلت : أشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله . قال : فرفعني إلى بيت فيه علي بن أبي طالب ( عليه السلام ) ، فلما دخلت سلمت ، فرد علي السلام ، ثم قال : ما حاجتك ؟ قلت : هذا النبي المبعوث فيكم . قال : وما حاجتك إليه ؟ قلت : أو من به وأصدقه ، ولا يأمرني بشئ إلا أطعته . قال : تشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ؟ قال : فقلت : أشهد أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله . قال : فرفعني إلى بيت فيه رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) ، وإذا هو نور على نور ، فلما دخلت سلمت ، فرد علي السلام ، ثم قال : ما حاجتك ؟ قلت : هذا النبي المبعوث فيكم . قال : وما حاجتك إليه ؟ فقلت : أؤمن به وأصدقه ، ولا يأمرني بشئ إلا أطعته . قال : تشهد أن لا إله إلا الله ، وحده لا شريك له ، وأن محمدا رسول الله ؟ قلت : أشهد لا إله إلا الله ، وحده لا شريك له ، وأن محمدا رسول الله ، فقال ( صلى الله عليه وآله ) : أنا رسول الله . يا أبا ذر ، انطلق إلى بلادك ، فإنك تجد ابن عم لك قد مات ، فخذ ماله ، وكنّ بها حتى يظهر أمري . قال أبو ذر : فانطلقت إلى بلادي ، فإذا ابن عم لي قد مات ، وخلف مالا كثيرا في ذلك الوقت الذي أخبرني فيه رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) ، فاحتويت على ماله ، وبقيت ببلادي حتى ظهر أمر رسول الله(صلى الله عليه وآله ) فأتيته .
From Abu Baseer who said, Imam Sadiq (as) asked on of his companions, "Should I tell you how Salman Farsi and Abu Dhar accepted Islam?" The companion said: "I know about Salman, tell me Abu Dhar's story." So Imam Sadiq told: "Abu Dhar was shepherding his flock of sheep when a wolf came and attacked from his right. Abu Dhar hushed him away. Then the wolf attacked again from the left this time so Abu Dhar drove him away again and shouted: "I've never seen a wolf more malicious and evil than you!" So the wolf replied (miraculously): "The people of Mecca are worse than me, Allah (swt) sent a prophet to them but they deny him and abuse him." So Abu Dhar decided to go there. He told his sister to prepare food for him and give him his stick. He then came to Mecca and sat with the local people. He saw them badmouthing the Prophet (pbuh) so Abu Dhar said: "This is exactly what the wolf told me." Towards the end of the day Abu Talib came and the people said "Be quiet, his (prophet's) uncle is coming." The people showed respect and honor to Abu Talib who spoke to them and gave sermon to them. When people left Abu Dhar followed Abu Talib. Abu Talib asked him "What do you want?" Abu Dhar said: "The prophet among you." Abu Talib asked: "What do you want from him?" Abu Dhar said: "I want to believe in him, affirm his call and to obey him." Abu Talib asked: "Do you profess by the shahadatain?" Abu Dhar said yes and recited the shahadatain. Abu Talib told him to come back the next day as well. The same happenings (as the day before) repeated themselves. This time after shahadatain Abu Talib took Abu Dhar to his home where Ja'far bin abi Talib was present. He said salam to him and said shahadah in front of him. Then Jafar b. abi Talib took him to his home where Hadrat Hamza was present. So he said salam to him and recited shahadah to him as well. Hadrat Hamza took him to his home where Imam ali was present. So he said salam to him and said shahadah. Imam Ali took him to his home where the Prophet was present. So he said salam to him and recited shahadah. The Prophet then commanded Abu Dhar to go back to his place, where his cousin has died and he is to be his hier, and to stay there till he receives the Prophet's order. So Abu Dhar went back and inherited his cousin's wealth and stayed in his town till the Prophet's order came.
Source:Al-Amaali by Sheikh Sadooq,Ch 73 ,Pg 567,H 1
Grading:Saheeh
Grading:Saheeh
________________________________
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن هشام بن الحكم، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: بينا النبي صلى الله عليه وآله في المسجد الحرام وعليه ثياب له جدد فألقى المشركون عليه سلا ناقة فملؤوا ثيابه بها، فدخله من ذلك ما شاء الله فذهب إلى أبي طالب فقال له: يا عم كيف ترى حسبي فيكم؟ فقال له: وما ذا يا ابن أخي؟ فأخبره الخبر، فدعا أبو طالب حمزة وأخذ السيف وقال لحمزة: خذ السلا ثم توجه إلى القوم والنبي معه فأتى قريشا وهم حول الكعبة، فلما رأوه عرفوا الشر في وجهه، ثم قال لحمزة: أمر السلا على سبالهم ففعل ذلك حتى أتى على آخرهم، ثم التفت أبو طالب إلى النبي صلى الله عليه وآله فقال: يا ابن أخي هذا حسبك فينا.
Ali ibn Ibrahim has narrated from his father from ibn abu ‘Umayr from Hisham ibn al-Hakam from abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, who has said the following:
“Once when the Holy Prophet, recipient of divine supreme covenant, was in the sacred Mosque wearing new clothes, the pagans threw the contents of the stomach of camel on him and his new clothes were ruined. Allah knows how hard it was for him. He (the Holy Prophet) went to abu Talib and asked, ‘What is my honor worth to you?’ He asked, ‘What is the matter, O son of my brother?’ The Holy Prophet, recipient of divine supreme covenant, informed him of the incident. Abu Talib, while picking up a sword, called and asked Hamza to take up arms. He then asked Hamza to pick up the stomach of the camel and they came to the people along with the Holy Prophet, recipient of divine supreme covenant. They found people of Quraysh around the Ka‘ba. When they saw him (abu Talib) they read trouble from his face. Abu Talib asked Hamza to spread the contents of the stomach of the camel against everyone’s mustache and Hamza did so to the last person. Abu Talib then turned to the Holy Prophet, recipient of divine supreme covenant, and said, ‘Son of my brother, this is how much we value your honor (ready to face such great risk for it).’”
Grading:
- Majlisi:"Hasan like Saheeh" (Mirat ul Uqool 5/256)
- Sheikh Asif Muhsini:"Mo'tabar" (Masharat Behar al-Anwar 2/85)
________________________________
How Did Abu talib Died
18 - محمد بن يحيى، عن سعد بن عبدالله، عن جماعة من أصحابنا، عن أحمد بن هلال، عن امية بن علي القيسي قال: حدثني درست بن أبي منصور أنه سأل أبا الحسن الاول (عليه السلام) أكان رسول الله (صلى الله عليه وآله) محجوجا بأبي طالب (1)؟ فقال: لا ولكنه كان مستودعا للوصايا فدفعها إليه (صلى الله عليه وآله)، قال: قلت: فدفع إليه الوصايا على أنه محجوج به؟
فقال لو كان محجوجا به ما دفع إليه الوصية، قال: فقلت: فما كان حال أبي طالب (1)؟ قال أقر بالنبي وبما جاء به ودفع إليه الوصايا ومات من يومه.
Muhammad ibn Yahya has narrated from Sa‘d ibn ‘Abd Allah from a group of our people from Ahmad ibn Hilal from ’Umayya ibn Ali al-Qaysi who has said that narrated to me Durust ibn abu Mansur who has said the following:
“I once asked abu al-Hassan, the 1st, recipient of divine supreme covenant, ‘Did the Messenger of Allah live under the authority of abu Talib, peace be upon him?’ The Imam said, ‘No, but abu Talib was the trustee of certain (items) of will that he delivered to the Holy Prophet, recipient of divine supreme covenant. ’“I then said, ‘So abu Talib delivered the wills to the Holy
Prophet because of his authority over him.’ The Imam said, ‘If so he did not have to deliver the wills to him (the Holy Prophet).’ “I then asked, ‘What was the condition of abu Talib?’ The
Imam said, ‘He (abu Talib) acknowledged the Holy Prophet,recipient of divine supreme covenant, and his Divine message and delivered to him (Prophet) the (items of) wills and died on that day.’”
Grading:Majlisi:Weak (Mirat ul Uqool 5/223)
________________________________
After the Death of Abu Talib(as)
31 - علي، عن أبيه، عن ابن أبي نصر، عن إبراهيم بن محمد الاشعري، عن عبيد بن زرارة، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: لما توفى أبوطالب نزل جبرئيل على رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: يا محمد اخرج من مكة، فليس لك فيها ناصر، وثارت قريش بالنبي (صلى الله عليه وآله)، فخرج هاربا حتى جاء إلى جبل بمكة يقال له الحجون فصار إليه.
Ali has narrated from his father from ibn abu Nasr from Ibrahim ibn Muhammad al-Ash‘ari from ‘Ubayd ibn Zurara from abu ‘Abd Allah, recipient of divine supreme covenant, who has said the following:
“When abu Talib, peace be upon him, passed away, Jibril came to the Messenger of Allah and said, ‘O Muhammad, migrate from Makka. There is no one to help protect you.’ Quraysh revolted against the Holy Prophet, recipient of divine supreme covenant, and he came out of Makka running away until he reached one of the mountains of Makka, called al-Hajun. He went there.’”
Grading:Majlisi:Hasan like Saheeh (Mirat ul Uqool 5/257)
Comments
Post a Comment